​Mot Moskva!

​Mot Moskva!

Känslan när man sätter sig på Arlanda för att göra ett blogginlägg och upptäcker att batterierna nästan är slut! Ja, den är inte värre än känslan då jag mellanlandade i Köpenhamn för ett par månader sen och glömde portföljen med dator och allt vid gaten. Tur att jag hade väskan skyddad med vår bagagebricka – den danska polisen kunde enkelt ta kontakt med vår kundservice och efter några dagar var väskan och dator i retur i Stockholm. Små enkla saker som kan rädda en från stora problem, en bagagebricka med returservice. Istället för "det händer aldrig mig!"

Nu sitter jag dock på Arlanda (med väldigt lite batteri) för min andra resa till Moskva på en vecka, kanske inte vad jag hade föredragit nu när semestern har börjat, men det här är så väldigt spännande för mySafety! Vi ska träffa banker och försäkringsbolag avseende ID-skydd och nättrakasserier. Trots makroekonomi, oljepriset och kriser, så har livet sin gilla gång för de allra flesta i Ryssland och även här är ID-stölder och nättrakasserier ett problem, så pass stort att det enligt uppgift har kommit ganska tuff lagstiftning (och ytterligare kommer vid årsskiftet). Våra partners är väldigt intresserade av mySafetys erfarenheter på området och då jag inte kan den ryska lagstiftningen i detalj eller vet hur ID-stölder normalt tar sig uttryck i Ryssland, så är jag väldigt nyfiken på hur vårt ID-skydd kan ge den ryska befolkningen samma starka skydd som vi erbjuder i Norden och Polen. Bli inte förvånad om vi snart också skyddar ryssar med ID- och Digitalskydd.

Vi hörs snart!
Daniel Elfvendahl, Koncernchef mySafety Group AB