PA Prabert, vice koncernchef för mySafety Group, diskuterar näthat, brottsförebyggande samverkan och dataanalys i Almedalen 2016.

mySafety i Almedalen – PA Prabert om näthat, samverkan och dataanalys

Att alla företag bör ta ett socialt ansvar och arbeta för ett bättre samhälle är, eller borde i alla fall vara, en självklarhet. Om än inte alltid lätt eller något som alla lever upp till. För mySafety innebär det att inte enbart erbjuda försäkringar och hjälp för den som drabbas av näthat och id-stölder. Vi arbetar även förebyggande för att försöka minska dessa brott och öka den personliga tryggheten. Därför är jag i Almedalen den här veckan.

Vem skapar ett tryggare samhälle? Det glöms tyvärr ofta bort att näringslivet har en viktig och självklar roll i det brottsförebyggande arbetet.Stiftelsen Tryggare Sverige arrangerar på onsdagen Säkerhetsdagen, där jag, tillsammans med företrädare från bland annat polis och kommun, ska prata om hur olika aktörer kan samverka kring dessa frågor.

Vad kan vi göra mot näthat när det verkar som att man får göra i princip vad man vill och känner för på internet? Dessutom oftast helt utan risk för rättsliga påföljder, eftersom polisen saknar både resurser och verktyg för att göra något åt det och utan reaktioner från de som driver olika publiceringsplattformar. Som ett led i vårt samarbete med Nyheter24 kring Nätets mörka sidor, diskuterar Gudrun Schyman, Hanif Bali, Jan Helin och jag hur vi kan bekämpa näthatet med annat än lagar och straff.

Lika självklart för oss på mySafety är det att hela tiden ha ett holistiskt tänk och att utveckla en bra och relevant dialog med våra kunder. När vi vet vad människor är intresserade av, vad de letar efter och vilka problem de försöker lösa, kan vår kommunikation och produktutveckling bli än bättre. För ett globalt företag med många kunder i flera länder är detta en utmaning och därför är kundkommunikations- och CRM-området väldigt intressant. Det är spännande att vara inbjuden att diskutera och bjuda på mySafetys (och mina egna) erfarenheter gällande e-handelstrender och dataanalys med Swedish Institute for innovative Retailing.

Jag ser fram emot en intensiv Almedalsvecka med nya, och gamla, bekantskaper för givande och inspirerande samtal!

//PA Prabert, vice koncernchef för mySafety Group AB

Mer information om seminarierna jag medverkar i:

Måndag 4 juli Dataanalys är nyckeln till en konkurrenskraftig handel

Tisdag 5 juli Får man göra vad fan man vill på internet?

Onsdag 6 juli Vem skapar ett tryggare och säkrare samhälle – polis, kommun, säkerhetsföretag eller medborgare?