Näringslivet har en viktig roll

Näringslivet har en viktig roll

Just nu pågår Nationella Brottsofferveckan som vår partner Stiftelsen Tryggare Sverige anordnar. För oss på mySafety Försäkringar är detta ett mycket viktigt forum, där polis, forskare näringsliv och drabbade får en möjlighet att både diskutera dagens problem, men också vilka lösningar det finns. Vi har därför deltagit i två seminarier om internetbedrägerier och näthat. Jag var själv med i diskussionen om näthat. Ett växande samhällsproblem som drabbar allt från ungdomar, till journalister och tjänstemän på myndigheter. Tillsammans med Robert Aschberg, Peter Strandell och  Anitha Schulman fick jag insikter i både hur hatarna ser ut och vad som händer när man utsatts för hat. mySafety Försäkringar sponsrar som bekant teveprogrammet "Trolljägarna" som startar nästa vecka och Robert berättade om olika personlighetstyper hos gärningspersonerna som han möter under programgången, väldigt intressant! Anitha Schulman delade med sig av hennes erfarenheter av nättroll och de grova hot som hon har utsatts för, bedrövligt att hon ensam har fått hantera detta och inte ens fått någon återkoppling på sina polisanmälningar. Vi får verkligen hoppas att hon inte blir utsatt igen, men om så skulle ske så finns vi där för henne då hon nu är skyddad med vår försäkring.

Det går nästan inte en dag utan att vi läser om nya fall av kränkningar och hot som sker digitalt, samtidigt vet vi att det är brott som klaras upp sällan. För oss i näringslivet som jobbar för en tryggare vardag är det därför självklart att ta fram tjänster som både kan förebygga brott och hjälpa de drabbade både ekonomiskt och med annat stöd. Vår försäkring är en del av en lösning, men vi på mySafety har ingen lösning på hela problemet. Om näringsliv, polis och kommuner tillsammans jobbar strukturerat mot denna typ av brott har vi tagit ett stort steg på vägen.

Jag tycker att det är bra att media nu kastar ljus på de som kommenterar och hatar anonymt. Det är självklart att medborgare ska kunna lämna känslig information anonymt till media. Att få kränka en annan människa anonymt är en helt annan sak.

Till skillnad från den mobbing som förekom när jag växte upp, vilken var nog så illa, så sparas nu allt hat och kommer tyvärr även högt upp i indexeringen. Det här är svårt att få bort, men vi har stora möjligheter att lyckas genom våra jurister. Det brukar ha effekt.

För oss i näringslivet är det inte bara viktigt att ta ställning mot allt näthat – det är också viktigt att göra något åt det. Digitalskydd är vår lösning för att hjälpa dem som drabbas. Jag tar tacksamt emot tips om vad som mer kan göras.

Sprid #mernätkärlek, tillsammans kan vi göra skillnad!
Carl Johan Thorsell

VD mySafety Försäkringar AB