Simon Sköld stöttar Camilla Läckberg och sprider #mernätkärlek

Simon Sköld stöttar Camilla Läckberg och sprider #mernätkärlek

De senaste veckorna har näthatet varit ett av de mest uppmärksammade ämnena i svenska medier. Offentliga personer har öppet gått ut och berättat om det hat och de hot som de utsätts för.

Alexandra Pascalidou vill lämna sin roll som programledare for ”Ring P1” på grund av sexistiska och rasistiska kommentarer och en av Sveriges mest framgångsrika författare, Camilla Läckberg, har tvingats att stänga sitt Instagram-konto på grund av kränkningar och alla åsikter som frodades i kommentarsfältet. Jag tycker att det här är förkastligt. Man ska inte behöva få ångest varje gång man öppnar sitt konto och möts av illasinnade kommentarer!

I gårdagens Aftonbladet kunde vi läsa om Simon Sköld som backar upp sin sambo Camilla Läckberg och stödjer kampen mot näthatet. Simon stöttar Camilla i hennes beslut och uppmanar andra att ta ställning mot näthat och istället sprida mer nätkärlek med hashtaggen #mernätkärlek.

Simon har själv blivit utsatt på nätet och det berättar han om på sitt konto på Instagram. Genom stulna bilder användes hans namn och identitet otillåtet på nätet. Vi hjälpte Simon att rentvå hans namn och kunde snabbt ta bort bilderna. Jag hoppas nu att han inte blir utsatt igen. Blir han det, så kommer vi stå redo för att ännu en gång hjälpa till.

Du kan också stötta Camilla Läckberg, Simon Sköld och alla andra som varje dag utsätts för näthat genom att använda vår hashtag #mernätkärlek i dina inlägg på Instagram och Twitter.

Tillsammans kan vi göra nätet till en finare plats!
Carl Johan Thorsell, VD mySafety Försäkringar AB

Foto: Simon Skölds Instagram