De är nominerade till Snällast i Almedalen

De är nominerade till Snällast i Almedalen

#snällastialmedalen har instiftats för att uppmärksamma och belöna en person eller organisation som håller en positiv och konstruktiv ton i diskussionerna inför och under Almedalsveckan. Vinnaren presenteras under torsdagen vid en prisutdelning på Wallers Terrass klockan 17.

Under veckan har vem som helst på valfri kanal i sociala medier kunnat nominera en kandidat under taggen #snällastialmedalen. Bland de som nominerats finns bland andra Anette Novak från RISE Interactive, Make equal, Samtalssoffan, bloggaren Åza Brennander och Günther Mårder från Företagarna. Juryn har nu tagit fram en shortlist med fem kandidater som ligger bäst för till att vinna priset. Dessa är:

1. Alejandro Sinisalo, Fryshusambassadör – trots att han för ett år sedan förlorade sin bror i en dödsskjutning som även lämnade honom själv förlamad och rullstolsbunden sprider Alejandro hopp och glädje kring unga i förorten i paneler och samtal med ministrar och näringsliv. I en diskussion med Anders Ygeman, som riktade kritik mot hur polisen möter unga i förorten, lyfte Alejandro polisens utmaningar och att det varken är svart eller vitt och att ”det finns dåliga poliser men också många bra”.

2. Teskedsordern – arbetar i dialog med barn och unga för ökad tolerans och respekt människor emellan. Har under Almedalsveckan lanserat begreppet ”medrasist” och ger konkreta tips på vad vi kan göra när någon agerar eller uttalar sig rasistiskt. Tipsen sker digitalt såväl som fysiskt på de teskedar de delar ut.

3. Nina Rung, kriminolog, debattör och grundare av Huskurage – har under flera års tid, och inte minst under Almedalen, på ett konstruktivt, konkret och inspirerande sätt debatterat sexualbrott, prevention och bemötande av unga som utsatts för sexualbrott. Med mål om ett jämställt samhälle där alla växer upp fria från våld och övergrepp kämpar hon med god ton i allt från debattartiklar och föreläsningar till instagraminlägg.

4. Alexander Hallberg, förbundsordförande för Sverok - arbetar med spel över språkgränser och insatser för nyanlända barn och unga, såväl som mot näthat och för ett inkluderande föreningsliv där likabehandling är en naturlig del. Alexander har en viktig del i Sveroks aktiva arbete mot näthat inom projekten Respect All, Compete och Game over Hate och verkar för fair play och ett välkomnande klimat inom e-sporten.

5. Amalia Berglöf, ordförande Flerunga – Amalia har tillsammans med den ideella föreningen Flerunga outtröttligt och med en ständigt god ton verkat för att unga ska representeras där unga diskuteras. Med en positiv och energifylld tonalitet har Amalia en framtoning och en lättsamhet som politiker och andra både borde avundas och ta efter.

Kriterier för att kunna vinna Snällast i Almedalen:

Snällast i Almedalen tilldelas den person som särskilt utmärkt sig för en positiv och konstruktiv ton inför och under Almedalsveckan. En person som inte ryggar för det obekväma och det svåra, men som hanterar det utan att ta till hat och hot. En person eller organisation som heller inte låter hat och hot driva agendan, utan istället debatterar åsikter och driver frågor med en god ton, ett vårdat språk och framförallt med respekt för att alla inte tycker lika.

I juryn:

PA Prabert, mySafety Försäkringar

Christian Ploog, Nyheter24

Mina Dennert, #jagärhär

Amanda Redin, IJI – Institutet för Juridik och Internet

Hasse Brontén, komiker

Anja Frey, Fryshuset Stockholm

Anmäl dig här för att komma på prisutdelningen: http://snallast.wonderlandevent.se/

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Digitalskydd och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety finns på www.mysafety.se.