Felicia Bergström är Månadens Nätängel januari 2023

Felicia Bergström är Månadens Nätängel januari 2023

Försäkringsbolaget mySafety tilldelar influencern Felicia Bergström utmärkelsen Månadens Nätängel i januari för hennes godhjärtade arbete på sociala medier. Genom vältänkta inlägg, sunda resonemang och inkluderande texter främjar Felicia en mer trivsam närvaro för människor på nätet.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Det instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats. Felicia Bergström har nu utsetts till Månadens Nätängel i januari med följande motivering:

”Med en stor följarskara är det möjligt att också verka för en större förändring och det är precis vad Felicia Bergström gör med sina inlägg om vänskap, solidaritet och kroppspositivism. Med inlägg som varvar egna sunda reflektioner med uppmaningar om hur man kan tänka i situationer där en person blir illa behandlad, oavsett om det är på nätet eller bortanför skärmen, bidrar Felicia till att skapa en miljö som är mer förstående och accepterande. En sådan inställning på nätet förtjänar att uppmärksammas.”

– När jag växte upp så var inte sociala medier en del av min vardag på det sätt som det är idag för unga människor, på både gott och ont. Klimatet online som så många pratar om kan vara otroligt svårt att navigera, likt ett minfält är det fyllt av åsikter, kommentarer och inte alltid så väl valda ord som kan dräpa de starkaste av riddare. Men samtidigt så finns det så mycket gemenskap, kärlek och positivitet och om jag kan vara en bidragande del till att förändra och förbättra hur vi inte bara tycker och tänker om oss själva men också våra medmänniskor så känner jag att jag har använt min tid online väl. Jag vill vara den storasystern online som jag själv hade behövt. Jag känner mig så hedrad och tacksam för denna utmärkelse och hoppas vi alla tillsammans fortsätter kämpa emot näthat, säger Felicia Bergström

Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat artisten Peg Parnevik, programledaren Antonia ”Anty” Johnsson, skådespelaren Eva Röse samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– Genuina inlägg om viktiga ämnen såsom mobbning och kroppspositivism bidrar till ett mer inkluderande samhälle, och vi tycker att det är viktigt att belysa de insatser som görs för detta. För sina genomtänkta inlägg och sin varma personlighet kan vi med glädje utse Felicia Bergström till Månadens Nätängel, Daniel Elfvendahl, VD på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till mysafety@wenderfalck.com.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445