Friends och Ocean Outdoors kampanj är Månadens Nätängel juni

Friends och Ocean Outdoors kampanj är Månadens Nätängel juni

Lagom till att sommarlovet börjat i Sverige genomförs nu en kampanj där autentiska näthatsmeddelanden som skickats mellan barn och ungdomar står i fokus. Bakom initiativet står barnrättsorganisationen Friends och Ocean Outdoor som förmedlar annonsplatser utomhus. För sitt viktiga arbete tilldelas de nu utmärkelsen Månadens Nätängel av mySafety Försäkringar, vilket innebär att de automatiskt är nominerade till priset Årets Nätängel som delas ut i november varje år.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Friends och Ocean Outdoor har nu utsetts till Månadens Nätängel maj med följande motivering:

"När Friends och Ocean Outdoor går samman för att åskådliggöra autentiska näthatsmeddelanden som drabbat barn väger det tungt. Kampanjen visar på hur viktigt det är att vi alla tar mer ansvar för vårt beteende på nätet och får förhoppningsvis både gamla som unga i hela landet att öppna ögonen. Internet ska vara en trygg och trevlig plats, inte minst för våra ungdomar.”

- På Friends vet vi att ensam inte är stark. Vi behöver bli fler i kampen mot mobbning och det måste ske omedelbart. Genom denna kampanj är vårt mål att få fler vuxna med barn i sin närhet att inse vad som egentligen händer i det fördolda på nätet. Vi på Friends vill tacka mySafety för priset och uppmärksammandet. Vår förhoppning är att engagemanget blir långvarigt för nätmobbningen tar inte sommarlov. Den pågår dygnet runt och överallt, säger Maja Frankel, generalsekreterare Stiftelsen Friends.

- Vi är ödmjukt glada över utmärkelsen och det faktum att den bidrar till att sätta den här frågan och Friends arbete i fortsatt fokus. Det är även ett kvitto på att vi träffat rätt med kommunikationen vilket förstås är väldigt viktigt, säger Jesper Albansson, Nordic Director of Marketing & Communication på Ocean Outdoor.

Utmärkelsen Månadens Nätängel innebär också att mottagaren per automatik blir nominerade till Årets Nätängel. Priset instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Det syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

- Förr i tiden stannade mobbingen på skolgården och många barn såg hemmet och sommarlovet som en respit. I dagens uppkopplade samhälle erbjuds ingen paus och näthatet förföljer den utsatte konstant. Därför är Friends och Ocean Outdoors kampanj så viktig eftersom den påminner oss vuxna om att prata med våra barn. Inte bara om hur de blir behandlade, utan att faktiskt kanske istället ännu mer fokusera på hur de behandlar andra, säger Susanna Salomon, PR-chef på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se