Katarina Gospic är Månadens Nätängel juli 2022

Katarina Gospic är Månadens Nätängel juli 2022

Hjärnforskare, författare och föreläsare Katarina Gospic har en förmåga att göra det svårbegripliga begripligt. Med insikter från både hjärnforskning och tech förmedlar hon kunskap om vårt beteende på nätet och ger svar på hur vi kan förstå varandra bättre. Nu tilldelas hon utmärkelsen Månadens Nätängel av mySafety Försäkringar för sitt betydelsefulla arbete.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Katarina Gospic har nu utsetts till Månadens Nätängel i juli med följande motivering:

”Katarina lyckas på ett tydligt sätt bryta ner hur vårt beteende påverkas av anonymiteten som kan nyttjas på nätet. När den tekniska utvecklingen går allt snabbare blir det viktigare att förstå hur våra beteenden förändras för att vi ska kunna hålla nätet fritt från hat och hot.”

– Jag blir väldigt hedrad över detta pris. I mitt arbete pratar jag mycket om den digitala tsunamin som svept över samhället och hur vår 40 000 år gamla hjärna ska klara den omställningen. Tekniken i sig är inte ond eller god, det är människan som är. Positiv teknikutveckling kräver en öppen samhällsdialog med högt i tak där svåra frågor tåls och tillåts att stötas och blötas. Tillsammans kan vi skapa en ljus framtid där människan och teknikens samspel är i balans, säger Katarina Gospic.

Utmärkelsen Månadens Nätängel instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats. Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat författaren Cecilia Sahlström, skådespelaren Eva Röse samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– Att mötas bakom skärmar är en möjlighet att skapa nya relationer men det medföljer även ett ansvar. Det är otroligt viktigt att bemöta varandra med respekt oavsett vem man är. Vi utser därför med stolthet Katarina Gospic till Månadens Nätängel i juli, säger Daniel Elfvendahl, Group CEO på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till mysafety@wenderfalck.com.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445