Maya Runhagen, 10 år från Uppsala, är den första Månadens Nätängel. Foto: Marcus Berglund.

Månadens Nätängel – ny utmärkelse från mySafety Försäkringar hyllar insatser för ett bättre internet

Försäkringsbolaget mySafety har de senaste tre åren delat ut priset Årets Nätängel till någon som verkar för ett bättre samtalsklimat på nätet. Under 2018 gör de ytterligare satsningar kring den viktiga frågan om nätkärlek, bland annat genom att dela ut utmärkelsen en gång i månaden. Den första mottagaren av Månadens Nätängel är Maya Runhagen som föreläser om grupptryck och kränkningar.

Priset Årets Nätängel instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats. I år utökas konceptet då Månadens Nätängel delas ut en gång i månaden.

– Det finns många goda krafter i samhället och vi vill hjälpa till att lyfta fram några av dem i hopp om att inspirera fler att vara en motkraft till hatet som vi upplever ökar på nätet. Vi jobbar dagligen med att hjälpa människor som utsätts för hot, hat och kränkningar på nätet och för oss är det viktigt att arbeta med olika informationskampanjer för att lära fler om vad som är lagligt, olagligt och många gånger bara rent olämpligt i vårt digitala samhälle och det här är ett sätt att göra det på. Och än viktigare är förstås att just lyfta positiva initiativ och hylla de som orkar vara förebilder, säger Emma Nordenstaaf, PR-ansvarig på mySafety Försäkringar.

Vinnarna går vidare till finalen Årets Nätängel

mySafety Försäkringar kommer att dela ut Månadens Nätängel vid varje månadsskifte. Mottagarna av utmärkelsen går direkt vidare som nominerade till Årets Nätängel, där de har chans att vinna 50 000 kronor.

Månadens Nätängel utses av en jury bestående av företrädare från mySafety Försäkringar.

Maya Runhagen är Månadens Nätängel i januari

Motivering:

Att som 10-åring reagera på grupptryck med att säga ”stopp” är modigt, inspirerande och imponerande bara det. Att dessutom våga höja frågan och göra det till en diskussion i en hel klass, en hel skola och antagligen snart i ett helt land är något få av oss varken skulle våga eller orka. Genom att skapa dialog kring kränkningar och utsatthet i skolan är hon en förebild för oss alla. En värdig vinnare av Månaden Nätängel januari 2018.

– Det är jätteroligt att få det här priset eftersom det är viktigt att fler hjälper till. Det viktigaste för att få grupptryck och kränkningar att sluta är att vi alla vågar säga stopp, nej och faktiskt göra något. Och då behövs det att ännu fler pratar om det, säger Maya Runhagen.

Vill du följa Mayas viktiga arbete gör du det på Instagram via @barnsratt.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.

Kriterier för att kunna vinna Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety Försäkringar erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Näthatsförsäkring och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety Försäkringar finns på www.mysafety.se.