Många oroar sig för gamingbedrägerier

Många oroar sig för gamingbedrägerier

I nästan vart tredje svenskt hushåll spelas dataspel som erbjuder köp av föremål för riktiga pengar inne i spelet, exempelvis så kallade skins. Av dessa hushåll handlar drygt hälften minst en gång i månaden. Men att köpa saker i dataspel för riktiga pengar innebär en risk att utsättas för bedrägeriförsök, något som en av tjugo fått uppleva. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av mySafety Försäkringar.

Gaming är sedan länge en miljardindustri och det blir allt populärare med spel som erbjuder så kallade in-game-köp. Ett exempel är Fortnite där det går att köpa skins som ändrar utseende på karaktären som spelas. Enligt en färsk undersökning från mySafety spelas sådana typer av dataspel i 31 procent av Sveriges hushåll. Av dem genomför 48 procent köp minst en gång i månaden och 1 procent handlar månadsvis för över 1 000 kr.

I samband med att gamingindustrin blivit allt större har även bedragarna gjort entré. Undersökningen visar nämligen att 2 procent av alla spelande hushåll drabbats av ett faktiskt bedrägeri och 6 procent har utsatts för försök. 11 procent är oroliga att de själva eller någon annan i hushållet ska drabbas.

Undersökningsresultaten i korthet:

• 14 % spelar själva datorspel som erbjuder köp av föremål
  • 13 % har barn som spelar
  • 48 % av de som själva spelar köper föremål för riktiga pengar i spelet, minst en gång i månaden
  • 1 % handlar för minst 1 000 kr per månad.
  • 11 % av de som spelar är oroliga för att någon i hushållet ska utsättas för bedrägerier i spelet
  • 2 % av de spelande hushållen har utsatts för faktiska bedrägerier, 6 % för försök.

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se