Morgan Olofsson är Månadens Nätängel augusti 2023

Morgan Olofsson är Månadens Nätängel augusti 2023

Kommunikationschefen på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Morgan Olofsson, utses till Månadens Nätängel. I tider av polarisering, när tonaliteten online hårdnar mellan grupper och individer och när desinformation har blivit en medveten strategi, står Morgan Olofsson för trygghet och stabilitet. Bakom utmärkelsen Månadens Nätängel står Mysafety.

Med Månadens Nätängel vill Mysafety lyfta fler individer och organisationer som ställer sig upp och tar ansvar för anständighet och medmänsklighet. Utmärkelsen stiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats.

Utmärkelsen i augusti 2023 får Morgan Olofsson för att han så starkt bidrar till att alltid hålla en god ton i debatten, lyfta kommunikation som ett verktyg för demokrati och genom nätet se till att människor kan ta del av samhällsviktig information och stöd.

– Det är otroligt hedrande, men än mer är det ett viktigt erkännande för oss på MSB då förmågan att styra rätt i de här frågorna är avgörande för att hantera de kriser som uppkommer. Näthatet kan i sig förvärra en kris och dess konsekvenser, men hatet kan också i sig skapa en kris. Att vi då kan hålla huvudet kallt och hjärtat varmt är helt avgörande, säger Morgan Olofsson.

Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat Peter Siepen, artisten Axel Schylström, landslagsmålvakten Hedvig Lindahl, UMO.se samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– Morgan Olofsson har genom hela sitt publika yrkesverksamma liv levererat saklig och relevant information. Han bär en sansad röst som manar till lugn och tydlighet i alla sammanhang han framträder, inte minst på nätet. Därför tilldelas han Månadens Nätängel, säger Daniel Elfvendahl, VD på Mysafety Försäkringar.

Motiveringen av Morgan Olofsson som Månadens Nätängel i augusti är följande:

“När nätet verkar ta fram det sämsta i vissa grupper och individer är det skönt att det finns människor som du. Personer som aktivt skapar trygga och tillförlitliga öar i vatten som tycks bli allt mer förorenat av såväl desinformation som hot och öppet hat. Tack Morgan för att du genom din gedigna erfarenhet och ditt enträgna och övertygade arbete för demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter får oss att - mitt i allt som händer nu - känna hopp om framtiden. Tack!

Vilken nätängel vill du uppmärksamma?

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till info@mysafety.se

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

Om Mysafety

Förut räckte det med ett ID-skydd, det var därför Mysafety uppfann ID-skyddet 2008 och sedan dess är nordiska marknadsledaren och innovatören avseende ID- och bedrägeriskydd. Men idag har bedragarna blivit skickligare och bedrägerierna mer omfattande, ett ID-skydd hjälper inte längre i samma utsträckning. Därför lanserade Mysafety Sveriges mest omfattande, och än idag enda, Bedrägeriskyddsförsäkring 2021. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. Mysafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

Mysafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445