mySafety Försäkringar åker på turné mot näthat

mySafety Försäkringar åker på turné mot näthat

Under de senaste åren har den generella tryggheten ökat i de flesta kommuner eftersom brott som våld i offentlig miljö och bilbrott minskar. Samtidigt ökar andra brott som exempelvis bostadsinbrott och hat, hot och kränkningar på nätet. Nu åker mySafety Försäkringar och Stiftelsen Tryggare Sverige på en gemensam turné för att diskutera hur den nya brottsligheten ska tacklas.

Turnén inleds i Sundsvall imorgon, där Tryggare Sverige och mySafety Försäkringar bjuder in till ett seminarium för att belysa hur myndigheter, näringsliv och lokalsamhället kan samverka för att öka tryggheten och minska brottsligheten.

– Nya brott måste bemötas med nya metoder. På mySafety har vi därför tagit fram en försäkring mot näthat som vi kallar DigitalSkydd. Det är inte lösningen på hela problemet, men ju fler aktörer som står upp mot näthat, desto svårare gör vi det för förövarna, säger Sophie Gernandt, marknadschef på mySafety Försäkringar AB.

Vid seminariet ger forskaren och f.d. polisen Magnus Lindgren från Tryggare Sverige en lägesbeskrivning av frågor som rör brott och otrygghet i Sverige. I det efterföljande samtalet kommer frågan att diskuteras på lokal nivå samt vad näringslivet kan bidra med för att skapa en större trygghet.

mySafety Försäkringar, som under många år har arbetat för en ökad vardagssäkerhet, startade i somras Sveriges första försäkring mot näthat, DigitalSkydd. Försäkringen innebär att en person som utsatts för kränkningar får snabb hjälp. Det ingår hjälp med att upprätta polisanmälan, radering av kommentarer och eventuella fejkade konton, juridisk hjälp och stöd av psykolog. Till försäkringen finns också ett journummer kopplat som erbjuder rådgivning dygnet runt.

För mer information och inbjudan i sin helhet, vänligen klicka här.