mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

I fjol utsågs Civil Rights Defenders till Årets Nätängel på mySafety Försäkringars digitala gala som hyllar de som står upp mot näthat. Organisationen har länge varit en ledstjärna när det kommer till att försvara journalister, aktivister och andra samhällsdebattörer som drabbas, både utomlands men även i Sverige.

Nu backas Civil Rights Defenders nya stödfunktion Säkerhetsjouren upp av mySafety när bolagets försäkringar mot näthat, bedrägerier och ID-kapningar blir en del av det kostnadsfria skyddet.

- Vi har länge imponerats av Civil Rights Defenders fantastiska arbete. Därför blev vi hedrade när de kontaktade oss med frågan om vi kunde komplettera Säkerhetsjouren med våra försäkringar. Vi är oerhört glada över att kunna hjälpa till och hoppas att de kan vara ett stöd för alla hjältar som kämpar för det fria ordet, säger PA Prabert på mySafety Försäkringar.

Säkerhetsjouren hjälper människorättsförsvarare i Sverige som saknar resurser för sitt eget säkerhetsförebyggande arbete. De får bland annat stöd med riskanalys, de-eskalering av hotfulla personer och säkerhetsrelaterad juridik.

- Civil Rights Defenders har lång erfarenhet av att arbeta med säkerhetslösningar för aktörer som arbetar för mänskliga rättigheter. Samarbeten med företag som vill vara med och bidra till en bättre värld ger oss möjlighet att hjälpa fler med mer. Den typ av skydd som mySafetys försäkringar ger är en viktig del av vår praktiska verktygslåda, säger Marcin de Kaminski, chef för Civil Rights Defenders arbete med säkerhet och innovation.

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se