mySafety Försäkringar och Stiftelsen Tryggare Sverige pratar näthat i Lund

mySafety Försäkringar och Stiftelsen Tryggare Sverige pratar näthat i Lund

Under de senaste åren har brott som olaga hot, ofredande, trakasserier, förtal, ärekränkning m.m. över nätet ökat kraftigt. Samtidigt blir de drabbade ofta utan hjälp, stöd och skydd. Det är allvarligt då brott på nätet många gånger sprider samma otrygghet, rädsla och förtvivlan som andra brott.

En nyligen publicerad rapport från Brå visar dessutom att 96 % av anmälningarna om nätkränkningar läggs ner. Brotten beskrivs som svåra att utreda – det är komplicerat att identifiera en misstänkt och bevismaterialet måste säkras snabbt.

Antalet olaga hot som anmälts i Skåne har ökat med 15 procent mellan 2013 (6 575 anmälningar) och 2014 (7 570 anmälningar). För att uppmärksamma dessa viktiga frågor arrangerar mySafety Försäkringar och Stiftelsen Tryggare Sverige ett seminarium i Lund idag.

– Nya brott måste bemötas med nya metoder. Vi har därför tagit fram en försäkring mot näthat som vi kallar DigitalSkydd. Vi har under många år arbetat för en ökad vardagssäkerhet och vi startade förra året Sveriges första försäkring mot näthat – DigitalSkydd. Försäkringen innebär att en person som utsatts för kränkningar får snabb hjälp. Vår försäkring är inte lösningen på hela problemet men näringslivet och rättsväsendet kan tillsammans göra skillnad säger Carl Johan Thorsell, vd mySafety Försäkringar.

Vid seminariet ger forskaren och f.d. polisen Magnus Lindgren från Tryggare Sverige en lägesbeskrivning av frågor som rör brott och otrygghet i Sverige.

- Det är viktig att vi försöker hitta nya lösningar på dessa brott eftersom brott på nätet sprider samma otrygghet, rädsla och förtvivlan som andra brott. Till det kommer att det som skrivs på nätet är synligt för alla, sprids till flera och finns kvar för alltid, säger Magnus Lindgren.

Tid: Tisdagen, 17 november, klockan 12.30-15.45
Plats: Auditoriet, Kulturen i Lund