mySafety lanserar nödnummer för näthat

mySafety lanserar nödnummer för näthat

Den som utsätts för näthat, ID-stöld eller andra kränkningar på nätet kan nu få hjälp dygnet runt via mySafetys tjänst för vardagssäkerhet på nätet.
- Vi utmanar sanningen att allt på nätet är där för att stanna. Med vår nya tjänst kan både brottsoffer och oförsiktiga få sitt digitala rykte rentvått, säger Sophie Gernandt, marknadschef på mySafety Försäkringar AB.

Nödnumret är kopplat till mySafetys nya försäkring DigitalSkydd som hanterar näthat, kränkningar, kapade identiteter och falsk ryktesspridning på digitala plattformar.

- Tjänsten är baserad på vår mångåriga erfarenhet av arbete med vardagssäkerhet och ger individen ett handfast stöd i hela processen från upptäckt till att avhjälpa skadan och ersätta eventuella kostnader. Vårt nödnummer är bemannat dygnet runt och våra handläggare är experter på både praktiska processer och juridik i de här frågorna. DigitalSkydd är framtagen i samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige säger Sophie Gernandt.

Bakgrunden är den snabba utvecklingen av ID-stölder som idag är på väg att bli ett av de allra vanligaste vardagsbrotten. Enligt en färsk TNS-Sifo undersökning har cirka 116 000 svenskar drabbats av ID-stöld, långt fler än de som förra året utsattes för cykelstöld eller inbrott. Mest utsatta är unga med hög grad av aktivitet på nätet.

- Nätet är idag det främsta sociala forumet för många människor och erbjuder stora möjligheter, men också faror som oroar allt fler. Vi erbjuder våra kunder möjlighet att leva ett aktivt och fritt liv och bidrar till ett tryggare och vänligare digitalt klimat, kommenterar Sophie Gernandt.

För att mySafety ska kunna ingripa krävs en polisanmälan, därefter sköter företagets handläggare hela processen.

- Lagen ger idag bättre skydd än vad många tror och vi ser också ett ökat medvetande från lagstiftarna kring utmaningar både från regelrätt brottslighet, men också tanklöshet i hanteringen av känslig information på sociala media, säger Sophie Gernandt och fortsätter:

- Vi ger nu våra kunder tryggheten i att veta att de får kvalificerad hjälp både i frågan om att avhjälpa brott och återta kontrollen över privat information i dialog med nätets stora men ofta anonyma aktörer.

- Du kan vara med och stötta kampen mot näthat genom att ladda ner hjärtat till din profilbild på till exempel Facebook. mySafety skänker 5 kr/mån och per kund till organisationer som arbetar mot näthat. Besök www.mernatkarlek.se där kan du stödja kampen och använd hashtagen #mernätkärlek för att sprida mer digital kärlek.