Peg Parnevik är Månadens Nätängel november 2022

Peg Parnevik är Månadens Nätängel november 2022

mySafety försäkringar tilldelar artisten Peg Parnevik utmärkelsen Månadens Nätängel i november på grund av sitt arbete för att göra nätet till en snällare och mer inkluderande plats för alla.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Det instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats. Peg Parnevik utses till Månadens Nätängel i november med följande motivering:

”Artisten Peg Parnevik blir i sin roll som offentlig person ständigt utsatt för hot och näthat, något som hon varit öppen med och pratat om offentligt. I intervjuer och i sina sociala kanaler delar Peg med sig av sina egna upplevelser samtidigt som hon belyser vikten av att stå upp för en trygg och mer inkluderande nätmiljö. Pegs arbete för en mer accepterande och trivsam nätmiljö är något som vi på mySafety vill hylla och lyfta fram.”

– Så fint att få bli månadens nätängel! Jag har själv upplevt mycket näthat, så för mig är det självklart att jobba aktivt mot det i mina kanaler! Jag och mina följare är som en stor community och familj där vi peppar och tar hand om varandra. Det är viktigt för mig att mina fans känner sig trygga och vågar vara sig själva på nätet. Tack för att ni uppmärksammar detta och sprider kärlek, säger Peg Parnevik.

Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat artisten Molly Sandén, skådespelaren Eva Röse samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– Efter ha tagit del av Peg Parneviks berättelser och inlägg på sociala medier var det självklart att belysa hennes arbete för en mer förstående och öppen kultur på internet. Det driv och beslutsamhet som Peg innehar är inspirerande och därför är vi väldigt glada över att få utse Peg Parnevik till Månadens Nätängel, säger Daniel Elfvendahl, VD på mySafety försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till mysafety@wenderfalck.com.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

•Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
•Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
•Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
•Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445