Peter Siepen är Månadens Nätängel juli 2023

Peter Siepen är Månadens Nätängel juli 2023

Programledaren, dj:en och färgklicken Peter Siepen utses till Månadens Nätängel i juli. Efter över 30 år i offentligheten har Peter Siepen nu tagit plats på sociala medier. Där bidrar han till positiva känslor kring kropp, relationer och åldrande – och bemöter hat och gnäll med konstruktiv glädje. Bakom utmärkelsen Månadens Nätängel står Mysafety.

Med Månadens Nätängel vill Mysafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Utmärkelsen stiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats.

Utmärkelsen i juli 2023 får Peter Siepen för sitt mod att gå sin egen väg – och för sin optimism och glädje i sociala medier.

– Det jag visar upp på nätet är så jag också försöker vara i vardagen. Världen behöver inte ytterligare en ängslig och sur medelålders man utan precis raka motsatsen. Det är därför jag försöker dela med mig av det positiva i att vara människa. Utmärkelsen månadens nätängel blir en stor sporre att fortsätta, säger Peter Siepen.

Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat artisten Axel Schylström, landslagsmålvakten Hedvig Lindahl, UMO.se samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– I Peter Siepens bio på Instagram skriver han själv ”Best and worst dressed man in Sweden”. Det är en träffande beskrivning av denna färgglada man och de känslor han väcker. I sociala medier lyckas han ofta med konststycket att bemöta både de som är för och emot honom, med samma smittande livsglädje. För det tilldelas han Månadens Nätängel, säger Daniel Elfvendahl, VD på Mysafety Försäkringar.

Motiveringen av Peter Siepen som Månadens Nätängel i juli är följande:

”Tack för att du vågar gå åt ena hållet när alla andra går åt andra. Tack för fjäderboa och glittrig hatt en mulen tisdag i mars. Tack för bar överkropp i rutan, i mobilen och på utegymmet. Inte som en provokation, men som en självklarhet – som med åldern blir ännu mer självklar och inspirerande. Tack för glädjen och den trevliga tonen på nätet – och för ditt positiva sätt att bemöta de som stör sig eller skriver elakheter. Månadens Nätängel i juli 2023 är the one and only Peter Siepen.”

Vilken nätängel vill du uppmärksamma?

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till info@mysafety.se

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

Om Mysafety

Förut räckte det med ett ID-skydd, det var därför Mysafety uppfann ID-skyddet 2008 och sedan dess är nordiska marknadsledaren och innovatören avseende ID- och bedrägeriskydd. Men idag har bedragarna blivit skickligare och bedrägerierna mer omfattande, ett ID-skydd hjälper inte längre i samma utsträckning. Därför lanserade Mysafety Sveriges mest omfattande, och än idag enda, Bedrägeriskyddsförsäkring 2021. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. Mysafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

Mysafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445