Podduon bakom #Olikaärbäst utsedda till Årets Nätängel 2022

Podduon bakom #Olikaärbäst utsedda till Årets Nätängel 2022

Det var två stolta Varbergsbor som anlände till Stockholm under fredagen för att ta emot utmärkelsen när den nionde upplagan av Årets Nätängel avslutades. Årets Nätängel 2022 gick till Jonas Wiman och Anna Ginsthammar, som tillsammans driver podcasten #Olikaärbäst där de pratar om likheter, olikheter, fördomar och rätten att vara sig själv.

För nionde året i rad delades Årets Nätängel ut av mySafety Försäkringar – en utmärkelse med syfte att uppmärksamma en individ eller organisation som motverkar hat och hot på nätet. Nominerade till priset var samtliga som under 2022 mottog utmärkelsen Månadens Nätängel och årets vinnare blev Jonas Wiman och Anna Ginsthammar som tillsammans driver podcasten #Olikaärbäst.

– Vi är väldigt överraskade och helt mållösa av glädje. Detta är en magiskt stor ära som vi är galet stolta över. Tänk att vår lilla podd kan göra skillnad i kampen mot näthat och hot – det nya sättet att mobbas på. Vi kommer fortsätta kämpa för allas lika värde och krossa fördomar, säger Jonas Wiman och Anna Ginsthammar.

Årets Nätängel 2022 utsågs av en välrenommerad jury bestående av Daniel Elfvendahl (vd mySafety), Ebba Defriis (månadens nätängel februari 2021 tillsammans med frun Levina), Carl Heath (forskare och fokusledare för området digital resiliens i RISE, samt månadens nätängel juni 2020), Anna Blomquist (partiföreträdare i Karlskoga kommun och månadens nätängel februari 2021), Pa Modou Badije (artist, TV-profil och inspirationsföreläsare), Lisa Kaati (universitetslektor, forskare och månadens nätängel april 2021) och Cecilia Sahlström (författare, f.d. polis och månadens nätängel september 2021), med motiveringen:

"Jonas Wiman och Anna Ginsthammar som tillsammans driver podcasten #Olikaärbäst lyckas på ett lättsamt och pedagogiskt sätt tackla svåra frågor, bemöta fördomar och med engagemang väcka diskussionen om allas lika värde. Den kärlek, värme och glädje som de sprider saknas i många forum idag – och behövs därför mer än någonsin för ett tryggare och bättre klimat både på och utanför nätet. Just därför kan vi alla i juryn enas om att vi vill utse Jonas och Anna, från podcasten #Olikaärbäst, till Årets Nätängel 2022."

– Även om det var ett starkt startfält var vi alla i juryn, efter ett gediget arbete, överens om att det Jonas och Anna gör är väldigt betydelsefullt och att de förtjänar årets utmärkelse. Från det att podcasten startade 2020 har Jonas och Anna bidragit till det som är mySafetys och initiativets hjärtefråga; att motverka hat och hot på nätet, säger Daniel Elfvendahl, vd på mySafety och jurymedlem 2022.

Utöver utmärkelsen mottar vinnarna en check på 50 000 SEK som de själva valt att donera till den ideella organisationen Suicide Zero, samt en exklusivt framtagen glasskulptur av konstnären Anna Berglund. Priset föreställer en skulptural ängel i gröna nyanser samt med en toga och gloria i guld. Färgen grön symboliserar harmoni, balans och pånyttfödelse. Ängeln har även en tydlig klotform – en form som historiskt och filosofiskt sett representerat makt. I en nutida kontext kan detta kopplas till att internet i sig är en maktfaktor helt utan känslor, och att det är upp till var och en av oss att fylla på med bra och näringsrikt innehåll – istället för näthat.

Om Årets Nätängel

Med priset Årets Nätängel vill mySafety Försäkringar driva opinion för ett bättre samtalsklimat på nätet genom att lyfta förebilder som uppmuntrar, stöttar, inspirerar och bidrar till att nätet blir en tryggare och mer inspirerande plats att vara på. Nätet är en plats för att sprida kärlek – inte rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier. Tidigare Årets Nätänglar är bland annat Tone Sekelius, Civil Rights Defenders, Elza Dunkel och Lovette Jallow.

Varje månad utses även Månadens Nätängel och på slutet av året vinner någon det stora priset – Årets Nätängel. Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till mysafety@wenderfalck.com.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

•Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
•Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
•Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
•Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445