Anna Iwarsson, ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, Daniel Elfvendahl, vd Mysafety, och Petra Lindskog, kommunikations-och insamlingschef på Mind.

Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna utsedda till Årets Nätängel 2023

Det var en stolt vinnare som under måndagen fick ta emot utmärkelsen Årets Nätängel på restaurang Gondolen i Stockholm. Priset gick till Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna för deras långsiktiga arbete med att sprida idrottsrörelsens värdegrund om trygghet och inkludering – inte bara på planen eller i stallet, utan även på nätet.

För det tionde året i rad uppmärksammar Mysafety Försäkringar individer och organisationer som aktivt bekämpar näthat. Nominerade till Årets Nätängel var samtliga tolv som under 2023 mottog utmärkelsen Månadens Nätängel – och vinnarna blev Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

- Att först utses till Månadens Nätängel i december och kort därefter vinna Årets Nätängel är överväldigande. Utmärkelsen delar vi med alla fantastiska ledare inom idrottsrörelsen, som dagligen stöttar våra barn och ungdomar att vara schyssta mot varandra – oavsett var de befinner sig, säger Anna Iwarsson, ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Årets Nätängel 2023 utsågs av en jury bestående av kroppsaktivisten Linda-Marie Nilsson, hjärnforskaren Katarina Gospic, podcasten tillika vinnaren av Årets Nätängel 2022 OlikaÄrBäst, influencern Josefine Ringblom Berg samt Daniel Elfvendahl, vd på Mysafety. Juryns motivering lyder:

”Vad har idrottsrörelsen med arbetet mot näthat att göra? Mer än du kanske tror. Nästan alla barn och unga har någon gång varit med i en idrottsförening. Här finns, utöver själva idrotten, den gemenskap och trygghet som världen just nu famlar efter. En perfekt grogrund för att utveckla goda beteenden och relationer – om viljan och kunskapen finns. Och det är här Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna kliver in.

Genom att tillhandahålla konkreta verktyg och tydliga strategier för idrottsledare över hela Sverige, bidrar dessa två organisationer till att motverka mobbning och trakasserier bland unga – både i och utanför idrottsrörelsen. Deras arbete är oerhört viktigt men inget vi kan ta för givet. Riksidrottsförbundet tillsammans med SISU Idrottsutbildarna är Årets Nätängel 2023.”

– I ett starkt startfält hittade vinnarna ett eget spår, som både inspirerade och imponerade på oss i juryn. Genom pålästa och engagerade idrottsledare finns stora möjligheter att påverka ungas värderingar och beteenden, även online. För den insikten och arbetet med att utbilda och sprida kunskap, är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna ett självklart val till Årets Nätängel, säger Daniel Elfvendahl, VD på Mysafety Försäkringar.

Utöver äran innebär vinsten en gåva om 50 000 kr, som i vinnarnas namn skänks till organisationen Mind och deras arbete för att motverka psykisk ohälsa. Vinnarna mottar dessutom en exklusivt framtagen glasskulptur - en skulptural ängel i gröna nyanser samt med en toga och gloria i guld – av konstnären Anna Berglund.

Om Årets Nätängel
Med utmärkelsen Årets Nätängel vill Mysafety Försäkringar driva opinion för ett bättre samtalsklimat på nätet. Detta genom att lyfta förebilder som uppmuntrar, stöttar, inspirerar och bidrar till att nätet blir en tryggare och mer inspirerande plats att vara på. Nätet är en plats för att sprida kärlek – inte rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier. Tidigare Årets Nätänglar är bland annat Tone Sekelius, Civil Rights Defenders och podden OlikaÄrBäst.

Om Mysafety

Förut räckte det med ett ID-skydd, det var därför Mysafety uppfann ID-skyddet 2008 och sedan dess är nordiska marknadsledaren och innovatören avseende ID- och bedrägeriskydd. Men idag har bedragarna blivit skickligare och bedrägerierna mer omfattande, ett ID-skydd hjälper inte längre i samma utsträckning. Därför lanserade Mysafety Sveriges mest omfattande, och än idag enda, Bedrägeriskyddsförsäkring 2021. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. Mysafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

Mysafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Daniel Elfvendahl

Group CEO +46733209445