Skövde kommuns och Polismyndighetens ”Kraftsamling 2021” är Månadens Nätängel juli

För att höja kunskapen bland ungdomar om bland annat näthat och informera om risker samt skyddsfaktorer har polismyndigheten och Skövde kommun genomfört insatsen ”Kraftsamling 2021”. För sitt viktiga arbete tilldelas de nu utmärkelsen Månadens Nätängel av mySafety Försäkringar, vilket innebär att de automatiskt är nominerade till priset Årets Nätängel som delas ut i november varje år.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Polismyndigheten och Skövde kommun har nu utsetts till Månadens Nätängel juli med följande motivering:

"Näthat är dessvärre ett återkommande inslag i ungdomars vardag och många vet inte att det de skriver online kan vara brottsligt. Därför är polismyndigheten och Skövde kommuns arbete med “Kraftsamling 2021” viktig. Genom insatsen ökar de tillsammans kunskapen bland unga vilket är ett första steg i att få stopp på hatet som förstör internet.”

- Tillsammans bildar vi en enad front för att förbereda ungdomar för utmaningar de möter i samhället när det gäller brott på nätet, drogliberala attityder samt trafikbrott. Det handlar om att göra ungdomarna delaktiga i sin egen framtid och kunskapshöja dem så att de kan fatta genomtänkta beslut. Ungdomarna får möjlighet att reflektera över sitt agerande på nätet. Genom samverkan mellan polisområde Skaraborg och Skövde kommun skapar vi en dialog kring detta, säger Jenny Aronsson, drogförebyggande samordnare på Skövde kommun, och kommunpolisen Oscar Svantesson.

Utmärkelsen Månadens Nätängel innebär också att mottagarna per automatik blir nominerade till Årets Nätängel. Priset instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Det syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

- Skövdes Kraftsamling 2021 är ett bra exempel på hur en gemensam insats från olika instanser kan påverka kunskapen om brott som både berör och utförs av ungdomar. Vi är glada att projektet även satt näthat i fokus eftersom många inte är medvetna om att det kan vara kriminellt att hata och hota på nätet och att den utsatta har rättigheter, säger Susanna Salomon, PR-chef på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har i över 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom bedrägeri- och ID-skyddsförsäkringar samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt. mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se.