Hanne Lindqvist föreläser om företagande

Nallebudets grundare Hanne Lindqvist brinner för entreprenörskap och är i många sammanhang med och hjälper företag att komma vidare. Bara senaste månaden har Hanne föreläst på tillväxtverkets starta eget-kurs, varit föreläsare både i Västervik, Torsås och på Öland rörande just utveckling av företag.

- Att driva eget är en så fantastisk upplevelse så jag vill gärna att fler ska få ta del av det. Dessutom tror jag att det bra för Sverige att det kommer nya framgångsrika företag.

Sedan 2008 är Hanne en av regeringens utsedda ambassadörer för kvinnligt företagande. Det innebär att man är ute på skolor och liknande och pratar med ungdomar om företagande och försöker vara en förebild.

-Jag tror att anledningen att tjejer inte startar företag i samma utsträckning som killar är precis samma som varför tjejer t.ex. inte lägger till båten i hamnen.  Ska man angöra en brygga vet man aldrig vad som kan hända. Vinden kan vända, strömmar kan vara starka m.m. Det går inte att i förväg kalkylera med riskerna.  Lite samma sak är det med företagande, man kan inte på förhand veta vad som ska hända. Jag tror att vi tjejer tycker det kan var otäckt eftersom man vill ha koll på läget, säger Hanne.

• företagande
  • entreprenör
  • inspirera
  • kvinnligt företagande
  • nallebudet
  • starta eget

• Utanför Sverige

Nallebudet är en e-butik som grundades i december 2004 av Hanne Lindqvist och Johan Deverén. I december 2005 utökade företaget sin verksamhet med ytterligare en internetbutik och i november 2006 övergick bolaget till att vara ett aktiebolag Nallebudet & Co AB. Idag är Nallebudet en koncern med tre dotterbolag och Nallebudet finns i fyra länder och fortsätter hela tiden att växa. Grundtanken med Nallebudet är att nallen är den personliga budbäraren av meddelandet. Det är ett charmigt och unikt sätt att skicka en hälsning till någon. Nallebudet levereras direkt hem till mottagaren i brevlådan eller brevinkastet.

Madeleine Landin

Presskontakt Marknadsansvarig 0480-420101