Barnens favoritsånger - Avicii med på topp 10

Astrid Lindgren, Melodifestivalen och klassiska småbarnssånger som "Blinka lilla stjärna" är barnens favoriter - i alla fall om vi frågar barnvakterna som hjälper Nannynu!s barnfamiljer. Avicii slår sig precis in på topp 10.

Nannynu! har frågat samtliga av sina barnvakter (drygt 720 stycken) om vilka favoritsånger barnen har som de barnvaktar. Barnen i undersökningen har varit mellan 0 - 10 år, samtliga bor i Stockholms län. "Pippi" ligger i topp, precis som på frågan om vilken deras favoritbok är. Melodifestivalen gillas av många dock, allra helst med Sean Banan. Bland de äldre barnen är Ace Wilders "Busy doin' nothing" och Ylvis storhit "What does the fox say" populära medan de allra yngsta uppskattar sånger som "Lilla Snigel", "Imse vimse spindel" och "Blinka lilla stjärna".

Vi ringde upp vår barnvakt Felicia vars barnvaktsbarn, pojke 8 år, berättat att Avicii är favoriten.

- Han älskar Avicii och hans stil. Avicii är den som är inne i kompisgänget just nu. Låtarna dunkas varmt på Spotify.

Vår barnvakt Linn som passar barn i åldrarna 3 och 1 berättar varför Blinka lilla stjärna & Imse vimse spindel är favoritsångerna.

- Blinka lilla stjärna är perfekt att sjunga varje gång han är orolig och behöver sova. Det är som han förstår att han ska lugna ned sig varje gång den sången kommer. Imse vimse spindel sjunger de på dagis där de gör rörelser till. Sången har även fått nya verser. Självklart är det roligast när man kan leka till den samtidigt som den sjungs.

Här är topp 10-listan -  Vilken favoritsång har barnet/barnen du passar?

1. Här kommer Pippi Långstrump
2. Blinka lilla stjärna
3. Imse vimse spindel
4. Sean Banan - Copacabana
5. Mora träsk - Klappa händerna
6. Lilla snigel
7. Ace Wilder - Busy doin' nothing
8. Ylvis - What does the fox say
9. Idas sommarvisa
10. Avicii - Hey brother

De största melodifestivalälskarna finner vi i Sollentuna och Saltsjö-boo, på Kungsholmen är det "Blinka lilla stjärna" som gäller medan i Solna är "Här kommer Pippi Långstrump" nummer 1. Sånger som var väldigt nära att slå sig in på topp-10 är "Bä bä vita lamm", Bamses signaturmelodi, "Hakuna matata", Linus Svenning - "Kära bröder", blandade Erik Saade-låtar, "Dansa-pausa", Yohio - "Heartbreak hotel" och Psy - "Gangnam style".

Hör favoritlåtarna via Spoity-länkarna nedan. Alla låtar är inte inlagda men de populäraste.

För barn mellan 0 - 4 år - Nannynu! 0-4 år

För barn mellan 5 - 10 år - Nannynu! 5-10 år