Pressmeddelande -

Inbjudan till pressträff: Statssekreterare och riksdagsledamot besöker LEK2011 i Vimmerby

Maud Olofssons närmaste medarbetare, Catharina Håkansson Boman, statssekreterare på Näringsdepartementet och riksdagsledamoten Anders Åkesson besöker med en delegation lekkonferensen LEK2011 26 maj i Vimmerby.

Catharina Håkansson Boman ska hålla konferensens slutanförande där hon presenterar regeringens innovationspolitik. Rubriken på anförandet är Lek inspirerar till nya innovationer. Regeringen har tagit fram en strategi som ska främja tjänsteinnovation. Samarbetet mellan Vimmerby kommun och Linköpings universitet kring områden som har med barns lek, lärande, utveckling och hälsa att göra ses som intressant i det perspektivet

Under besöket i Vimmerby kommer Catharina Håkansson Boman och riksdagsledamot Anders Åkesson (C) också att träffa Vimmerbys kommunalråd Micael Glennfalk och förste vice ordförande i kommunstyrelsen Per Åke Svensson.

Pressträff 26 maj kl 14.30, Astrid Lindgrens Näs
Media är välkomna att träffa Catharina Håkansson Boman och Anders Åkesson, tillsammans med Micael Glennfalk och Per Åke Svensson på Astrid Lindgrens Näs (Prästgårdsbyggnaden) torsdag 26 maj, kl 14.30 för intervjuer.

Meddela gärna Christian Gustavsson, 0730-28 51 55 att du kommer.

-----     -----     -----     -----     -----

Konferensen LEK2011 i Vimmerby är en ny mötesplats för näringslivet och forskarsamhället inom barns lek och lärande. Under två dagar, 25-26 maj, har företag inom lek- och leksaksbranschen möjlighet att ta del av den senaste forskningen kring barns lek samt knyta värdefulla kontakter.

Tanken med LEK2011 är att samla forskare och experter som ger olika perspektiv på aktuell lekforskning tillsammans med representanter från näringslivet för ett givande utbyte. Under två dagar samlas närmare etthundra forskare, företagsrepresentanter, entreprenörer, praktiker och beslutsfattare på konferensen i Vimmerby.

- Vi har förstått att det finns ett stort behov av etablerade kontakter mellan forskarsamhället och näringslivet i lekbranschen. Vi ser LEK2011 i Vimmerby som en första konkret mötesplats för de som på olika sätt arbetar med barns lek, säger Christian Gustavsson, kommunikationsstrateg och ansvarig för LEK2011.

På konferensen deltar företag från upplevelseindustrin och utbildningsbranschen men majoriteten av företagen kommer ifrån lek- och leksaksbranschen. Kristin Stafström är marknadschef på Micki Leksaker, ett av de deltagande företagen på konferensen.

- LEK2011 ger oss möjlighet att ta del av den senaste forskningen kring barns lek och det har vi stor nytta av i vår produktutveckling, eftersom vår målgrupp är just barn. Vi hoppas också kunna knyta nya kontakter och få inspiration på konferensen, säger hon.

Medverkar på konferensen gör ett tjugotal forskare och experter, däribland svensk leksaksforsknings nestor Krister Svensson och han betonar att såväl forskarsamhället som lekbranschen har att vinna på ett större utbyte av varandra.

- Det finns en mängd kunskap och erfarenheter från de två verksamhetsfälten som kan tillföra respektive part nya perspektiv på inriktningar av verksamheten framförallt inom produktutveckling och kunskapsutveckling, säger Krister Svensson.

LEK2011 gästas vidare av Catharina Håkansson Boman som är Maud Olofssons statssekreterare på Näringsdepartementet. Bland andra inslag på LEK2011 märks föreläsningar om barns kreativitet, om hur barn med funktionshinder leker, vad som triggar igång lek och om framtidens lek- och leksaksdesign. Deltagarna får också chans att lyssna på såväl en näringslivspanel som en forskarpanel som samtalar om var branschen respektive forskningen står idag och in i framtiden.

- Vår förhoppning är att LEK2011 ska bidra till att forskarvärlden och näringslivet stärker sina relationer för att utveckla branschen. Samtidigt är LEK2011 bara början på en satsning att skapa ett forsknings- och näringslivscentrum kring barns lek och lärande kallat Vimmerby Concept Park, säger Christian Gustavsson.

*****************************************************************************
LEK2011 hålls 25-26 maj på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby och är ett led i samarbetet mellan Linköpings universitet och Vimmerby kommun. Program och presentationer av medverkanden:

För mer information kontakta:
Christian Gustavsson, ansvarig LEK2011, tel. 0730-28 51 55, christian.gustavsson@liu.se

• astrid lindgren
  • barn