Nattskiftet fyller fyra år och går in i nästa fas

Trygghetsorganisationen Nattskiftet blir arbetsgivare och anställer Mikaela Stenberg som verksamhetschef på heltid. Lisen Andreasson Florman, grundare och tidigare verksamhetschef, blir vice styrelseordförande och tar sig med det an strategisk roll i organisationen.

– Jag känner en oerhörd stolthet när jag ser tillbaka på de här fyra åren. Nattskiftet har gått från ett litet pilotprojekt till att bli en stark och trovärdig röst i samhällsdebatten. I min nästa roll som vice styrelseordförande kan jag arbeta vidare med det strategiska och visionära som Nattskiftet grundade sig i. Jag brinner för de trygghetsfrågor som organisationen står för och kommer fortsätta arbeta för att motverka våld i alla former. Nu kan jag fokusera på att hitta nya samarbetspartners antingen via Nattskiftet eller i andra sammanhang, säger Lisen Andréasson Florman.

Nattskiftet firar sina fyra år med att ta steget från en ideell organisation baserad på frivilligt arbete till en organisation med heltidsanställd chef. Mikaela Stenberg har under flera år engagerat sig ideellt i Nattskiftet. Bland annat som volontärsamordnare och suppleant i Nattskiftets styrelse. Hon var tidigare anställd som CRM- och Event Manager på Berghs School of Communication.

– Att kliva in i rollen som verksamhetschef och därmed få möjlighet att arbete på heltid för ett samhälle fritt från våld och sexuella övergrepp känns hedrande och oerhört stort. Sedan tidiga tonår, då jag började intressera mig för konserter och festivaler, har jag haft en vision om ett samhälle där alla har rätt till sin egen kropp och där vi aktivt står upp för varandra genom att visa på civilkurage. Nattskiftet tillsammans med alla nattkompisar gör ett viktigt arbete för att vi ska nå den visionen, säger Mikaela Stenberg.

Den ideella organisationen Nattskiftet startades i april 2014, som ett projekt mot våld och sexuella övergrepp av Jakob Grandin (Trädgården i Stockholm) och Lisen Andreasson Florman. Nattskiftet har sedan dess utbildat över 400 nattkompisar (volontärer), gjort kampanjer tillsammans med bland annat Silvana Imam och Erik Lundin samt medverkat på bland annat Silja Lines kryssningar, Bråvalla Festival, Popaganda, Brännbollsyran, Trästocksfestivalen och Weekend Festival.

Nattskiftet har bland annat belönats med Redaktionens specialpris 2016 av GAFFA-Priset med motiveringen; "Under 2016 har personerna bakom organisationen Nattskiftet nått ut stort och tydligt. Man har visat vad man faktiskt kan göra med goda krafter i kampen mot idiotin. Deras stora engagemang och synlighet på festivaler landet runt ger i sig en tryggare upplevelse för oss som hellre fokuserar på glädje, sång och dans".

Nattskiftet startades i april 2014 och är en ideell organisation som arbetar för rätten till ett tryggt natt- och uteliv. Genom volontärer, s.k. Nattkompisars närvaro och synlighet skapas en tryggare atmosfär i nattlivet. Nattskiftets samarbetspartners och sponsorer är Taxi Stockholm, Hertz, SvB Försäljning, Polisen, Tallink Silja, Pernod Ricard Sweden och The Absolut Company AB. Stockholmsklubben Trädgården är en av initiativtagarna till Nattskiftet, och organisationen utgår främst från klubbens närområde. Nattskiftet samarbetar även med festivaler och olika typer av evenemang inom natt- och utelivet.

Lisen Andréasson Florman

Grundare Affärsutveckling, samarbeten och talesperson +46 (0)73-4403605