De skriver handbok för demokrater

I maj ger Natur & Kultur ut boken ”Handbok för demokrater. Hur gör en enskild människa för att skydda demokratin?”, som är en del av kampanjen #vimåsteprata. Nu presenterar vi de medverkandes namn.

Medverkar som skribenter gör Nalin Pekgul, Anita Goldman, Ola Larsmo, Mohammad Fazlhashemi, Hédi Fried, Timothy Collins, Christian Landgren, Per Ödling, Antje Jackelén, Gellert Tamas, Aase Berg, Nina Wormbs, Majgull Axelsson, Daniel Lindvall, Thomas Olsson, Kristina Persson, Marco Armiero, Göran Greider och Anders Wijkman.

Redaktörer är Elisabeth Åsbrink, författare och ordförande i Svenska PEN, författaren och skribenten Ola Larsmo och Sverker Sörlin, författare och professor i miljöhistoria.

Boken utkommer den 15 maj.

Om ”Handbok för demokrater”
Vi har i Sverige vant oss vid att ta demokratin för given. Men den politiska utvecklingen de senaste åren visar att den demokrati som vi länge tyckte var en självklarhet framstår som både sårbar och ifrågasatt. På initiativ av författaren Hédi Fried, nyligen Augustnominerad för Frågor jag fått om Förintelsen, startar under våren 2018 ett arbete till skydd för demokratin, i ett samarbete mellan Svenska PEN, Studieförbunden och Sveriges folkhögskolor. En viktig del i detta arbete är denna bok.

Skribenterna, alla kunniga i ämnet och engagerade i demokratifrågor, skriver varsin text som på ett konkret sätt ger råd om hur man kan arbeta mot ökande segregation, bemöta kunskapsförakt och hantera antidemokratiska rörelser. Skribenterna visar varför demokratin behöver erövras på nytt, varje dag.

Om #vimåsteprata
Det övergripande syftet med #vimåsteprata är att värna vår hotade demokrati och verka för tolerans genom möten, samtal och dialog. Vi behöver varandra. Bara tillsammans kan vi bygga ett inkluderande samhälle. En del av projektet är också 100 demokratitalare som kommer att resa runt i Sverige för att samtala och skapa möten kring demokrati. #vimåsteprata drivs av Studieförbunden och Sveriges folkhögskolor.

Läs mer om #vimåsteprata

För mer information om boken, kontakta:
Helena Eitrem, pr-ansvarig för sakprosa
helena.eitrem@nok.se

För mer information om #vimåsteprata, kontakta:
Jonas Joelson, projektledare #vimåsteprata
jonas.joelson@studieforbunden.se
Studieförbunden

• Utbildning

Natur & Kultur, Karlavägen 31, Box 27 323, 102 54 Stockholm, Tel: +46 (0)8 453 86 00, e-post: info@nok.sewebb: nok.se