​Debatt i Almedalen: Döda, ge upp livet och bli kändis!

Vår tids massmördare formas i isolering och utanförskap. Vad har vi lärt oss och vad kan vi göra för att förhindra nya attentat som de på Kronans skola i Trollhättan, på Utøya och på Drottninggatan?

Enligt forskning är det samma psykologiska processer bakom allt extremistiskt våld där främmande grupper ses som ett hot. Internet öppnar möjligheten till sammanhang och gemenskap för unga män i utanförskap, där fientlighet gentemot främlingsgrupper växer sig stark. Våldsutövare utlovas både gemenskap och martyrskap. Hur kan vi bryta radikaliseringen i tid? Hur kan vi förhindra avhumaniseringen av främlingsgrupperna? Vems är ansvaret?

Medverkande:
Åsa Erlandsson, journalist, författare och mottagare av Natur & Kulturs debattbokspris 2018 för boken ”Det som aldrig fick ske: Skolattentatet i Trollhättan”
Åsne Seierstad, journalist och författare till ”En av oss” om Anders Behring Breivik
Per Bergman, Stockholmspolisen, hotbedömning av ensamagerande gärningspersoner
Milan Obaidi, forskare vid institutionen för psykologi Uppsala universitet
Karin Olsson, moderator, kulturchef på Expressen

Prisutdelning och debatt
När: Klockan 13.00 onsdagen den 4 juli
Var: Krukmakarens hus, Mellangatan 21, Visby

Kom i tid! Platserna brukar gå åt och besökare får med sig böcker efter samtalet.

Åsa Erlandsson tilldelas Natur & Kulturs debattbokspris 2018 för boken ”Det som aldrig fick ske: Skolattentatet i Trollhättan”. Hon får priset för sin uthålliga research med intervjuer som både fördjupar och problematiserar bilden av skolattentatet och av hur myndigheter och media hanterade det. Prissumman är 250 0000 kr som årligen delas ut till en svensk fackbok som bidrar till att fördjupa samhällsdebatten.