Hans Rosling fortsätter beröra svenska folket

För tre veckor sedan utkom Hans Roslings postuma memoarer Hur jag lärde mig förstå världen, skrivna tillsammans med journalisten och författaren Fanny Härgestam. För tredje veckan i rad är den Sveriges mest sålda bok enligt Förläggareföreningens statistik.

Boken är redan inne på tredje tryckningen och har gått ut i nästan 50 000 exemplar.

Richard Herold, förläggare och förlagschef:

– Att Hans Rosling hade en unik förmåga att beröra de som lyssnade på honom visste vi, men vi är ändå smått chockade över mottagandet. Gensvaret har varit enormt från både läsare, kollegor, vänner och bokhandeln.

Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut – oavsett om de fattades i akutrummet i Nacala i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i familjevardagen.

Fanny Härgestam är journalist och författare. Hennes första bok Det här är vår tid, som handlar om livet för Tunisiens kvinnor efter den arabiska våren, gavs ut 2014 och nominerades till Stora journalistpriset. Hon är idag bosatt i Paris och arbetar främst för Sveriges Television.

Richard Herold, förlagschef
Epost: richard.herold@nok.se

• Konst, kultur, underhållning

Natur & Kultur, Karlavägen 31, Box 27 323, 102 54 Stockholm, Tel: +46 (0)8 453 86 00, e-post: info@nok.sewebb: nok.se