På torsdag utkommer Hans Roslings memoarer

Memoarerna Hur jag lärde mig förstå världen skildrar Hans Roslings dramatiska liv, de personliga utmaningarna (Hans fick sin första cancerdiagnos i tjugoårsåldern) och de enorma påfrestningar han ställs inför som ung läkare i ett av världens fattigaste länder.

Hur han under en tid är ensam läkare i ett distrikt med 300 000 människor och tvingas fatta omänskliga beslut om vem som ska få leva och vem som ska dö. Och hur han inser att behovet av akutvård på sjukhuset där han arbetar är enormt, men att det verkliga vårdbehovet är ännu större – liksom den nytta han kan göra – hos dem som inte ens har möjlighet att ta sig till sjukhuset.

Det är under de två åren i Moçambique Hans Rosling gör den stora upptäckt som senare leder till forskarkarriär och professorstitel, och som senare tar honom bland annat till Kuba – där han ställs öga mot öga med Fidel Castro och tvingas undervisa honom om hans eget land – och till Ebolautbrottet i Liberia 2014.

Hur jag lärde mig förstå världen är också berättelsen om hur Hans Rosling går från lärare och så småningom professor på Uppsala universitet och Karolinska Institutet till att bli en av världens mest efterfrågade föreläsare. Hur företagsledare från Google, Electrolux, Ikea och andra multinationella företag inser att de också behöver uppdatera sin förståelse av världen. Och hur hans pedagogiska förmåga blir till en serie banbrytande och underhållande TED-föreläsningar som ses av miljontals människor över hela världen.

Hur jag lärde mig förstå världen är en bok som rör sig mellan det privata och smärtsamma, och de stora hoppfulla utvecklingsfrågorna i världen idag.

Boken, som utkommer på torsdag den 9 november, är skriven tillsammans med journalisten och författaren Fanny Härgestam.

För mer information och recensionsexemplar, kontakta:
Helena Eitrem, pr-ansvarig för sakprosa
helena.eitrem@nok.se

• Utbildning

Natur & Kultur, Karlavägen 31, Box 27 323, 102 54 Stockholm, Tel: +46 (0)8 453 86 00, e-post: info@nok.sewebb: nok.se