​Natur & Kultur värvar Helena Lindstedt

Stiftelsen Natur & Kultur har rekryterat Helena Lindstedt som ny HR-chef. Helena Lindstedt har lång erfarenhet av förlagsbranschen och kommer närmast från en tjänst som utvecklingschef på Norstedts Förlagsgrupp.

– Jag är stolt och glad över att vi har lyckats rekrytera Helena. Hon har en mycket bred bakgrund från olika positioner i förlagsbranschen, inklusive HR-chef. Hon har en unik förståelse för utmaningar och möjligheter inom HR, och passar utmärkt till den utökade satsning Natur & Kultur nu gör inom HR-området, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur.

Helena Lindstedt har mångårig erfarenhet av förlagsbranschen och började som redaktör på bokförlaget Prisma år 2006. Hon har varit redaktionschef för både fack- och skönlitterära redaktionen på Norstedts. År 2017–2018 delade Helena rollen som förlagschef med Eva Gedin. De senaste två åren har hon arbetat som utvecklingschef på Norstedts Förlagsgrupp med ansvar för HR och IT.

– Jag tilltalas av Natur & Kulturs stiftelseform och humanistiska värden, den starka utgivningen och engagemanget i klimatfrågan. Jag ser med spänning fram mot att få följa den digitala utvecklingen inom läromedelsutgivningen. Särskilt roligt ska det bli att vidare få utveckla Natur & Kulturs ambition om att vara branschens bästa arbetsplats, säger Helena Lindstedt.

Helena Lindstedt tillträder sin tjänst den 1 december 2020. Hon efterträder då Carin Lagerstam, som går i pension efter 10 år som konsultativ HR-chef.

För mer information, kontakta:
Helena Lindstedt, tillträdande HR-chef Natur & Kultur, 070–495 58 63
Per Almgren, vd Natur & Kultur, per.almgren@nok.se, 070–650 92 33

Förlaget Natur & Kultur är en stiftelse som utan ägare kan agera självständigt och långsiktigt. Vårt mål är att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning verka för tolerans, humanism och demokrati.