Natur & Kulturs debattbokspris går till Åtta steg mot avgrunden

Jonathan Jeppsson tilldelas Natur & Kulturs debattbokspris för en egensinnig resa i klimatfrågans djupaste mörker – där inte hopp, men kanske mod, kan skapa ljus igen. Åtta steg mot avgrunden – vårt framtida liv på planeten är en dystopisk klimatrapport som enligt juryn lämnar en paradoxal känsla av befrielse.

Juryns motivering:
Priset tilldelas Jonathan Jeppsson för en egensinnig resa i klimatfrågans djupaste mörker – där inte hopp, men kanske mod, kan skapa ljus igen. Via ett tätt fogat bygge av hårda fakta och rå analys tar han publiken in i ett golvlöst framtidsrum där liv förstörts och dörrar stängts, men där läsarens fall mot avgrunden lämnar en paradoxal känsla av befrielse.

Jonathan Jeppsson är född 1972 och han är uppvuxen Algustorp, i Hässleholm i norra Skåne. Han är journalist och bor nu i Stockholm där han är verksam som nyhetschef på Aftonbladet. Boken Åtta steg mot avgrunden – vårt framtida liv på planeten är hans debutbok som gavs ut 2020 på Ordfront förlag. Med boken vill Jonathan Jeppsson befria läsaren från hoppet i klimatkrisen och få oss att inse hur illa det är ställt med vår planet.

Idag publiceras ett avsnitt av podden Kurage där en av förra årets pristagare, journalisten Anna Gustafsson, samtalar med Jonathan Jeppsson om katastrofer, falska förhoppningar och befriande insikter.

Natur & Kulturs debattbokspris är Sveriges största debattbokspris och instiftades 2008. Prissumman på 250 000 kr tilldelas årligen en författare till en svensk fackbok som under det senaste året väsentligen bidragit till samhällsdebatt, fördjupad reflexion och nya insikter. Förra årets pristagare var Anna Gustafsson och Lisa Röstlund med Boken Konsulterna - kampen om Karolinska och 2019 gick priset till Lars Berge för boken Vargattacken.

För mer information kontakta:

Karin Tengby, projektledare Natur & Kultur
karin.tengby@nok.se, telefon: 08-453 86 30