Natur & Kultur satsar ytterligare på kurs- och fortbildningslitteratur

Natur & Kultur skapar en ny förlagsgren, Natur & Kultur Akademisk, för att utveckla utgivningen av kurs- och fortbildningslitteratur inom psykologi, pedagogik och vårdvetenskap. Redaktionerna för populär- och akademisk psykologi slås samman och inom pedagogiken kommer utgivningen att ske även mot en allmänmarknad.

– Med en sammanslagen psykologiutgivning blir vi tydligare, roligare och mer intressanta, säger Lena Forssén, nyutnämnd förlagschef för Natur & Kultur Akademisk. Redan idag är hela vår psykologiutgivning forskningsbaserad. Ett nära samarbete mellan personlig utveckling och självhjälp å ena sidan och psykologers arbetsverktyg och hjärnforskningens landvinningar å den andra gör utgivningen långsiktigt framgångsrik, kreativ och dynamisk.

Inom den nya förlagsgrenen finns också utgivningen inom pedagogik, både kurslitteratur för lärarutbildningen och kvalificerad facklitteratur. Nya satsningar kommer att göras på utgivning för allmänmarknaden, t.ex. föräldrar och andra samhällsengagerade personer som är intresserade av skolan och vad som händer där.

– Det kan till exempel handla om böcker om hur man som förälder bäst hjälper sitt barn i skolan. Vi ser ett växande intresse för pedagogik från allmänmarknaden. Under de senaste fem åren har vår utgivning fördubblats nästan varje år, säger Lena Forssén.

Natur & Kultur Akademisk kommer även att utveckla utgivningen inom vårdvetenskap.

– Med satsningen på denna nya förlagsgren kommer Natur & Kultur att bättre kunna samordna sina resurser inom det akademiska området och ytterligare stärka sin närvaro och kompetens inom psykologi, pedagogik och vårdvetenskap. Med det blir vi det självklara valet för läsare – oavsett om man är psykolog, lärare, förälder, högskolestudent eller intresserad allmänhet, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur.

Den nya organisationen träder i kraft vid årsskiftet.

Sanna Wallin, PR-ansvarig, sanna.wallin@nok.se 08-453 86 93

• förlag
  • vårdvetenskap
  • psykologi
  • pedagogik

Bokförlaget Natur & Kultur grundades 1922 och är idag en affärsdrivande stiftelse som, utan ägare med kortsiktiga lönsamhetskrav, kan agera självständigt och långsiktigt. Det som styr oss är det uttalade ändamålet i vår stiftelseurkund: att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning motverka fördomar och inspirera till reflektion och engagemang. Det är till denna nytta vår utgivning och vårt överskott bidrar.