Natur & Kulturs Kulturpris 2013 till Jan och Maria Berglin

Jan och Maria Berglin tilldelas Natur & Kulturs Kulturpris 2013. Priset på 300 000 kronor har delats ut årligen sedan 1974. Kulturpriset delas ut idag, torsdagen den 11 april, i förlagshuset på Karlavägen 31 i Stockholm.

Jan och Maria Berglin är sedan flera år verksamma som tecknare och satiriker. De medverkar i en rad tidningar, inte minst i Svenska Dagbladet där deras gemensamma dagliga kommentarer om livet som det levs och genomlevs väcker igenkännandets stundtals pinsamma, men ofta befriande skratt.

Maria Berglin är, förutom sitt samarbete med maken Jan, också verksam som fritt utövande skribent och konstnär.

Jan Berglin utbildade sig till lärare vid Uppsala universitet och började teckna serier i studenttidningen Ergo, där han fortfarande medverkar. I Svenska Dagbladet dök Berglins serie första gången upp den 4 januari 1995. Vid sidan av serietecknandet arbetar Jan deltid som lärare.

Jan och Maria arbetar tillsammans med både uppslag till sina teckningar och utformningen av dem och kommenterar priset:

"Vi är otroligt glada, hedrade och lätt chockade över att få ett sådant fint pris. Vi måste nypa varandra i armen ibland och fråga om det är sant: är vi verkligen så #%&¤ bra? Ja, åtminstone tycker Stiftelsen Natur & Kultur det! Så vi tackar och bockar och försöker att inte spricka av stolthet, utan fortsätta vårt arbete att tillsammans med vår läsekrets skratta åt oss själva och alla andra".

"Jan och Maria Berglins förmåga att med satirens hjälp skapa igenkännande dråpligheter i den lilla världen som speglar skeenden i den stora världen imponerar och bidrar ständigt till skratt och eftertanke vid frukostbordet. Berglins är två av landets främsta företrädare för en livaktig satir, och genom att ge Maria och Jan Kulturpriset vill vi belöna den satiriska samtidskommentaren som konstform"
säger Per Almgren, vd Natur & Kultur.

Priset är på 300 000 kronor och delas ut idag, torsdagen den 11 april.

Natur & Kulturs Kulturpris är ett av de största kulturprisen i Sverige. Juryn består av Stiftelsen Natur & Kulturs styrelse,

Prismotivering
Jan och Maria Berglin tilldelas Natur & Kulturs Kulturpris 2013 för att de, starkt inkännande och med varsam humor, håller fram en skrattspegel åt vår samtid med alla dess mänskliga, alltför mänskliga tillkortakommanden och skröpligheter.

Om Natur & Kulturs Kulturpris
Natur & Kulturs Kulturpris har sedan 1974 årligen delats ut för en på kulturens område betydande insats. Priset kan tilldelas författare, publicister, vetenskapsmän, praktiskt verksamma personer och liknande som verkar i Sverige. Bland tidigare kulturpristagare finns Tilde Björfors (2012), Bertil Falck (2011), Daniel Birnbaum, Anneli Alhanko och Anne Sofie von Otter (2010), Cordelia Edvarson (2007) och Kristina Lugn (2006). Prissumman är 300 000 kronor.

Kulturpriskommittéen består av: docent Kjell Blückert, professor Peter Gärdenfors, professor Ann-Charlotte Smedler, förlagsredaktör Martina Lorentzon, Natur & Kultur, senior advisor Björn Linnell, Natur & Kultur, vd Per Almgren, Natur & Kultur.

För mer information och intervjuförfrågningar:
Kristina Billow, pressansvarig
kristina.billow@nok.se

• berglin
  • kulturpris
  • kulturpriset 2013
  • serie
  • tecknare
  • satir
  • serietecknare
  • tecknad serie

Natur & Kultur, som grundades 1922, ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och för högskolan. Stiftelsen Bokförlaget Natur & Kultur bildades 1947 och är aktiv inom en rad områden. Vi delar bland annat ut priser och stipendier till lärare och forskare. Sedan år 1974 utdelas Natur & Kulturs Kulturpris. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi i vår utgivning, samt genom att stödja och samarbeta med personer och organisationer som verkar för samma mål.