Nya författarstipendier från stiftelsen Natur & Kultur

För tredje året i rad delar Stiftelsen Natur & Kultur ut arbetsstipendi­er till nio författare. 2013 är det Helena Granström, Christer Hermansson, Nils Håkanson, Peter Fröberg Idling, Anneli Jordahl, Per Kornhall, Tomas Lappalainen, Tilde Lewin och Cilla Naumann som tar emot
100 000 kronor vardera.

Arbetsstipendierna utlystes i våras, och precis som tidigare år har över 500 ansökningar kommit in.

– Att välja rätt mottagare är inte enkelt , som alltid finns mångdubbelt fler kvalificerade ansökningar än vi kan bevilja. Vi har valt att stödja sådana som anknyter till stiftelsens ändamål, säger Johan Svedjedal.

Stiftelsen Natur & Kultur instiftades 1947 av bokförlaget Natur & Kulturs grundare Johan Hansson. Det som styr verksamheten är det uttalade ändamålet i  stiftelseurkunden: att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning, även bland dem som har långt till boken, verka för politisk frihet samt motverka fördomar och inskränkthet. Det är till denna nytta Natur & Kulturs överskott och verksamheter bidrar.

Stipendienämnden har utgjorts av Kjell Blückert, docent i kyrkovetenskap och direktör för Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser, Ann-Charlotte Smedler, leg. psykolog, professor, prefekt, Johan Svedjedal, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet samt Björn Linnell, senior advisor på Natur & Kultur.

Kristina Billow 08-453 86 45 kristina.billow@nok.se

Björn Linnell 08-453 87 28 bjorn.linnell@nok.se

Stipendiaterna

Helena Granström (f. 1983) är författare, dramatiker och kulturskribent med bakgrund inom fysik och matematik. Hon har tidigare utkommit med fem böcker, däribland Alltings mått (Ruin Förlag, 2008), Infans och Hysteros (Natur & Kultur, 2011 respektive  2013).

Christer Hermansson (f. 1963) är författare, kulturskribent, biblioteksdebattör samt kulturchef i Strängnäs kommun. Han har bland annat skrivit debattboken Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? (2008) och romanerna Ich bin ein Bibliothekar! (2001) och Kulturchefen (2010), samtliga utgivna på Tusculum Förlag.

Nils Håkanson (f. 1975), doktorand i slaviska språk, är översättare av rysk, belarusisk, ukrainsk, engelsk och tysk skönlitteratur. Han är också förläggare och var 2002 med och grundade Ruin förlag. Han har författat novellsamlingen Nya Aros (2006) och avhandlingen Fönstret mot öster (2012).

Peter Fröberg Idling (f. 1972) är författare och kulturskribent i bland annat Dagens Nyheter, Expressen och Tidningen Vi. Han har skrivit böckerna Pol Pots leende (Bokförlaget Atlas, 2006) och Sång till den storm som ska komma (Natur & Kultur, 2012). Den senare nominerades till Augustpriset och båda har översatts till ett flertal språk.

Anneli Jordahl (f. 1960) är författare och litteraturkritiker. Hon har skrivit flera uppmärksammade
fackböcker om klass- och genusfrågor, däribland Klass­ är du fin nog? (Bokförlaget Atlas, 2003). Hon har också skrivit skönlitterärt: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet (Bokförlaget Atlas, 2009) och senast Augustenbad en sommar (Norstedts, 2011).

Per Kornhall (f. 1961) är författare, doktor i systematisk botanik och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademiens kommitté för skolfrågor. Han har tidigare arbetat bland annat som gymnasielektor i biologi och kemi och som undervisningsråd vid Skolverket. Han har skrivit böckerna Skapelsekonspirationen (2008), Livets ord – kontroll och manipulation i Jesu namn (2010) och senast Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall (2013), samtliga utgivna på Leopard Förlag.

Tomas Lappalainen (f. 1958) är författare, kulturjournalist, översättare och känd som en av Sveriges främsta Italienkännare och maffiahistoriker. Han har bland annat skrivit böckerna Maffia (1993), Se Neapel och sedan dö (2006) och Camorra – en bok om maffian i Neapel (2007), samtliga utgivna på Fischer & Co. Han är också författare till Italien (Albert Bonniers Förlag, 1999) och senast 'Ndrangheta – en bok om maffian i Kalabrien (Lind & Co, 2010).

Tilde Lewin (f. 1982) är journalist med Kina som specialområde. Hon har bland annat arbetat som
utrikesreporter för Göteborgs-Posten och SVT, och som stringer för GP och nyhetsbyrån TT.

Cilla Naumann (f. 1960) är författare och mångårig medarbetare på Dagens Nyheter. Hon har
sedan debuten 1995 utkommit med nio romaner på Albert Bonniers Förlag. Dom (2000) nominerades till Sveriges Radios romanpris, Vad ser du nu (2004) belönades med De Nios vinterpris och Springa med åror (2012) nominerades till Augustpriset. Hon har också skrivit ungdomsromanerna om Tom, där andra delen Kulor i hjärtat (Alfabeta, 2009) nominerades till Augustpriset och den fjärde och sista delen 17 timmar härifrån utkommer hösten 2013.

• författarstipendier
  • tomas lappalainen
  • tilde lewin
  • per kornhall
  • helena granström
  • cilla naumann
  • christer hermansson
  • nils håkanson
  • anneli jordahl
  • peter fröberg idling
  • arbetsstipendier

Bokförlaget Natur & Kultur, som grundades 1922, ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och för högskolan. Stiftelsen Natur & Kultur bildades 1947 och är aktiv inom en rad områden. Vi delar bland annat ut priser och stipendier till lärare och forskare. Sedan år 1974 utdelas Natur & Kulturs Kulturpris. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi i vår utgivning, samt genom att stödja och samarbeta med personer och organisationer som verkar för samma mål.