Så möter du Skolverkets krav gällande programmering i matematik

Idag lanserar Natur & Kultur läromedlet NOKflex Code. Det är det enda digitala läromedlet för programmering i matematik för högstadiets och gymnasiets samtliga kurser. Programmeringsmiljön är inbyggd och teori, uppgifter och kodfönster är tillgängliga i samma vy.

Allt som krävs för att möta de nya läroplanernas krav gällande programmering i matematik ingår; teori, uppgifter, problemlösningsstrategier för programmering och en inbyggd programmeringsmiljö som låter eleverna testa sina nya kunskaper direkt.

Målet med NOKflex Code är att programmeringen integreras i, och bidrar till, matematikundervisningen. Programmeringsspråket som används är Python, vilket även Skolverket använder i sina programmeringsutbildningar för lärare. Uppgifterna i NOKflex Code är utformade för att enkelt kunna variera matematikundervisningen genom att eleverna löser matematiska problem med hjälp av programmering.

Webbaserad programmeringsmiljö i allt i ett-vy

NOKflex Code är webbaserat vilket innebär att eleven programmerar direkt i webbläsaren. Inget behöver laddas ner till datorn och inga förkunskaper i programmering krävs. Programmeringsmiljön är inbyggd i läromedlet och teori, uppgifter och kodfönster är tillgängliga i samma vy. Övningar varvas med kontrolluppgifter.

Utvecklingsteam med matematik- och programmeringslärare

Bakom läromedlet står Daniel Barker, matematiklärare och läromedelsutvecklare på Natur & Kultur, tillsammans med resten av NOKflex-teamet. För programmeringsdelen ansvarar Mattias Åman, gymnasielärare i matematik och programmering. NOKflex Code är en del av NOKflex-familjen, som sedan tidigare innefattar det heldigitala läromedlet NOKflex Matematik.

Vad tycker användarna?

Produkten lanseras idag i sin helhet men demoversionen som har varit tillgänglig sedan i april har använts av över 2000 personer. En av testanvändarna, Anders Johansson, lärare på Komvux Helsingborg, säger så här:

- Jag har provat NOKflex Code som förberedelse för att integrera programmering i gymnasiets mattekurser. Fantastiskt lättarbetat och pedagogiskt uppbyggt med kortfattade teoriavsnitt kopplade till praktiska övningar där kunskapen direkt kan appliceras och bli konkret och begriplig. Ser fram emot att använda NOKflex Code i kurserna i höst!

Fakta: NOKflex Code ges ut av Natur & Kultur. Produkten kan köpas fristående, och ingår även i NOKflex Matematik utan extra kostnad. NOKflex Code finns tillgängligt för högstadiet och samtliga matematikkurser i gymnasiet. Programmeringsspråket är Python.