Sjukdomsförebyggande metoder – ny bok med verktyg för ett hälsosammare liv

I dag dör de flesta i världen i förtid på grund av rökning, alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och
ohälsosamma matvanor. Vår moderna livsstil orsakar en gigantisk sjukdomsepidemi. Den nya boken Sjukdomsförebyggande metoder av Barbro Holm Ivarsson visar hur vårdpersonal kan arbeta för att förändra beteenden och främja hälsa samt vilka politiska åtgärder som behövs.

Boken beskriver praktiska verktyg för att arbeta med patienters ohälsosamma levnadsvanor. Metoderna utgår från forskning och Socialstyrelsens nationella riktlinjer som gäller för vårdens alla nivåer. Med pedagogiska fallbeskrivningar och filmade exempel visar författaren hur man kan ge aktivt stöd till beteendeförändring. Tre rådgivningsnivåer berörs: enkla råd (traditionell rådgivning), rådgivande samtal (motiverande samtal, MI) och kvalificerat rådgivande samtal (KBT-inriktad metod).

Mer än hälften av alla vuxna i Sverige har minst en ohälsosam levnadsvana och var fjärde har flera. Cirka 2,7 miljoner människor i vårt land rör sig för lite, 1,9 miljoner har ohälsosamma matvanor, 1,2 miljoner har ett riskbruk av alkohol och 840 000 röker dagligen. Detta är enligt nya beräkningar som utgår från befolkningsstatistik från SCB och resultat från Folkhälsomyndighetens folkhälsoenkät och som redovisas i boken.

-De ohälsosamma levnadsvanorna orsakar sjukdomar som kan förebyggas, till exempel sjukdomar i hjärta–kärl, KOL, cancer och diabetes, säger författaren Barbro Holm Ivarsson. De mest
verksamma åtgärderna är politiska, till exempel högre priser på tobak och alkohol och minskade möjligheter att göra reklam för ohälsosamma produkter, fortsätter hon. Samtidigt har varje människa rätt att få information och stöd för att hålla sig så frisk som möjligt och därför har hälso- och sjukvården en nyckelroll i arbetet.

Fyra av fem personer är positiva till att vårdpersonalen diskuterar levnadsvanor vid besök i vården och många vill ha hjälp att förbättra levnadsvanorna. Ett projekt har startats inom Socialstyrelsen och landstingen med målet att hälso- och sjukvården ska arbeta mer sjukdomsförebyggande. Sjukdomsförebyggande metoder är den första bok som tar upp ämnet ur såväl teoretiskt som praktiskt perspektiv och är avsedd att vara ett stöd för att implementera Socialstyrelsens riktlinjer.

Målgrupperna för boken är hälso- och sjukvårdspersonal, studenter, politiker, beslutsfattare och tjänstemän inom landsting, kommuner, länsstyrelser och statliga myndigheter.

Om författaren:
Barbro Holm Ivarsson är leg. psykolog, arbetar med folkhälsofrågor och har särskild expertis inom tobaksavvänjning och motiverande samtal (MI). Hon är även en erfaren konsult och föreläsare och har skrivit ett tiotal böcker om MI, tobaksavvänjning samt behandling vid övervikt och fetma.

För mer information:
Barbro Holm Ivarsson nås via barbro.holm-ivarsson@telia.com eller 0734-408 451. För information från förlaget, kontakta kommunikatör Annika Schildt: annika.schildt@nok.se eller 070-555 61 91. Omslagsbild och författarporträtt kan laddas ned från www.nok.se/bildarkiv.