Uppdaterade standardverk inom barn- och ungdomspsykologi

Nu finns en grundligt reviderad andra utgåva av boken Klinisk barnpsykologi – utveckling på avvägar av Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander och Tomas Tjus. Boken gavs ut första gången 2003 och snabbt tog sig in på kurslistor och fick fina recensioner.

Den nya utgåvan innehåller flera nyskrivna kapitel om bland annat hjärnan, genetik, psykisk ohälsa hos små barn (0–3 år) och kulturella aspekter.

Här ges grundkunskaper kring barns utveckling och hur den kan komma på avvägar. Boken förmedlar aktuell kunskap om de vanligaste barnpsykologiska problemen upp till 12 års ålder; bland annat depression, adhd och separationsångest – grundat i diagnossystemen DC:0-3R och DSM-5.

Dessutom finns nu 3:e utgåvan av standardverket Barn- och ungdomspsykiatri. Den nya utgåvan är grundligt reviderad och de flesta kapitel är nyskrivna. Arbetet är gjort under redaktion av Christopher Gillberg, Maria Råstam och Elisabeth Fernell.

Antologin beskriver de vanligaste psykiatriska och utvecklingsneurologiska tillstånden hos barn och unga och ger en gedigen kunskap inom hela det barn- och ungdomspsykiatriska fältet.

Erfarna kliniker och forskare delger tydligt och engagerat sina kunskaper om hur tillstånden yttrar sig, ger fallbeskrivningar, redogör för diagnoskriterierna enligt DSM-5, samt beskriver behandling och prognos utifrån aktuell forskning.

Här finns även mer övergripande kapitel om bland annat klinisk genetik, sociala och psykologiska faktorer, lagstiftning, utredning, samt behandling med farmaka och psykoterapi.

Högupplösta bilder finns på:

För mer information kontakta:

Sanna Wallin, PR- och marknadsansvarig, sanna.wallin@nok.se, 08-453 86 93.

• Litteratur

• barn- och ungdomspsykiatri
  • bup
  • klinisk barnpsykologi
  • barns utveckling
  • dsm-5
  • psykologi
  • psykiatri

Bokförlaget Natur & Kultur grundades 1922 och är idag en affärsdrivande stiftelse som, utan ägare med kortsiktiga lönsamhetskrav, kan agera självständigt och långsiktigt. Det som styr oss är det uttalade ändamålet i vår stiftelseurkund: att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning motverka fördomar och inspirera till reflektion och engagemang. Det är till denna nytta vår utgivning och vårt överskott bidrar.