Lansering av en second hand-avdelning i butiken på Stora Nygatan 35 i Malmö.

Lansering av en second hand-avdelning i butiken på Stora Nygatan 35 i Malmö.

Nyhet för årets Green Friday hos Naturkompaniet; Lansering av en second hand-avdelning i butiken på Stora Nygatan 35 i Malmö.

-Vi vill visa på alternativ till nykonsumtion och lyfta värdet av kvalitativa kläder och utrustning eftersom de kan användas under lång tid. Därför öppnar vi en second hand pop-up under helgen kring Black Friday, säger Björn Mattsson butikschef på Naturkompaniet, Stora Nygatan 35 i Malmö.

Mellan den 29e november och 1a december håller second hand-avdelningen öppet. De som istället behöver lätta på sin outdoor-garderob kan lämna in rengjorda friluftsplagg och utrustning till butiken mellan den 15e november och 28e november.

-Till försäljning förväntas friluftskläder och utrustning, bland annat Fjällrävenjackor, skalplagg, primuskök och tält.

Naturkompaniet fortsätter även med traditionen kring det så kallade Green Friday, då de bjuder på gratis skovaxning och kaffe.

-Vi uppmanar alltid till genomtänkta köp och att vårda och reparera innan man köper nytt. Under just Black Friday förstärks vårt förhållningssätt extra då vi tar aktivt avstånd från köphetsen. Vi sprider istället kunskap och tips om hur man med enkla medel vårdar och reparerar sin friluftsutrustning så att den håller under lång tid. Och om man inte vill göra det själv är man välkommen in till oss för en gratis vaxning av sina kängor, säger Sofie Saberski marknadschef på Naturkompaniet.