Vaxning av kängor i Naturkompaniets butiker

Tar avstånd för 7e året i rad - vill inte skapa köp-använd-släng-beteende

De senaste åren har readagen Black Friday vuxit till en reavecka som nu snarare är regel än undantag. Men vissa tar avstånd från reahetsen - lyfter istället hållbara beteenden. Naturkompaniet fortsätter ta avstånd från Black Friday och uppmanar i stället kunderna att vårda och ta hand om utrustningen de redan har. Under fredagen den 25:e november vaxar Naturkompaniet kängor gratis och sprider kunskap kring hur man vårdar och reparerar friluftsutrustning för att den ska hålla länge.

- För oss på Naturkompaniet är det självklart att aktivt ta avstånd från köphetsen som råder under Black Friday. En av de allra viktigaste aspekterna när det kommer till hållbarhet är att ge det man köper ett långt liv, i termer av att använda och slita på sina plagg och sin utrustning länge. Därför vill vi uppmuntra våra kunder till att vårda och reparera det man redan har, innan man funderar på att köpa nytt, säger Sofie Saberski, marknadschef på Naturkompaniet.

Kampanjen som sedan 7 år tillbaka har namnet Green Friday erbjuder kunder gratis vaxning av sina vandringskängor under fredagen den 25e november. Under 2022 lanserades även Vårda & Reparera i alla Naturkompaniets 36 butiker, där kunder erbjuds möjligheten att få hjälp med enklare lagningar, underhåll och reparationer av friluftsutrustning.