Naturskyddsföreningen vill stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn

Idag den 25 januari ställer Trafikverket ut vägplanen för motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn för granskning av allmänheten. Tvärförbindelse Södertörn är ett stort motorvägsprojekt av Trafikverket som syftar till att koppla ihop E4/E20 och Väg 73 på Södertörn, söder om Stockholm. Naturvårdsverket har i remissvar varnat för att projektet kan motverka klimatmålen.

Naturskyddsföreningens i Stockholms län och lokalkretsar på Södertörn har vid tidigare samråd lämnat synpunkter på Trafikverkets motorvägsprojekt Tvärförbindelse Södertörn. Naturvårdsverket är den myndighet som kommit med starkast kritik mot Tvärförbindelse Södertörn. De lyfter bland annat upp att satsningarna riskerar att tränga ut andra färdmedel.

- Tvärförbindelse Södertörn kommer främst att gynna ökad framkomlighet för biltrafik och därmed att ge bilen konkurrensfördel jämfört med kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik. I en tid när Sverige borde rustas för de kommande klimatförändringarna är en satsning på många miljarder kronor för att göra det mer attraktivt att köra bil en gigantisk felinvestering, säger Beatrice Sundberg, ordförande för Naturskyddsföreningen Stockholms län.

Det finns andra infrastruktursatsningar som behövs för att Sverige och Stockholmsområdet ska nå klimatmålen. Resurserna behövs för att investera i järnvägen och kollektivtrafik.

- Idag kommer hela vägplanen, inklusive miljökonsekvensbeskrivningen, att ställas ut för granskning. Vi i Naturskyddsföreningen kommer att nagelfara det här. Det är orimligt att man i en akut klimatkris storsatsar på projekt som den här motorvägen. Vi uppmuntrar hela klimatrörelsen i Sverige att mobilisera mot det här motorvägsbygget säger Beatrice Sundberg.

-Att infrastrukturprojekt planeras utefter prognoser på hur vi tror att samhället kommer att se ut i framtiden (baserat på hur det ser ut idag) är många steg i fel riktning. Istället bör vi planera utifrån hur vi faktiskt vill ha vårt samhälle i framtiden för att kunna möta ambitiösa klimatmål", säger Alexandra Blomqvist ordförande för Naturskyddsföreningen i Huddinge.

För mer information kontakta:

Beatrice Sundberg, Naturskyddsföreningen Stockholms län, 073-719 91 33

• Klimatfrågor

• motorväg
  • tvärförbindelse södertörn
  • vägplan
  • miljökonsekvensbeskrivning

• Stockholm

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 27 kretsar med sammanlagt 44 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.

Lena Vängstam

Presskontakt Ordförande Stockholms län 08-644 52 70