Klimatuppropet samlar flera tunga aktörer

När en månad återstår av namninsamlingen klimatuppropet som initierats av Svenska kyrkan, Svenska FN-förbundet och Naturskyddsföreningen har flera stora organisationer skrivit under och ställt sig bakom kraven i uppropet.
- Att fackförbund, företag och andra nu tar sitt samhällsansvar och vill påverka klimatpolitiken är en oerhört positivt steg, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
På måndagen kunde Lärarförbundet och Kommunal berätta att deras båda organisationer ställer sig bakom klimatuppropet. Tidigare har flera andra organisationer och företag som SKTF, Fackförbundet ST, Taxi 020 och HSB ställt sig bakom kraven. Växjö kommun var den första kommunen som ställde sig bakom uppropet och inom kort väntas Norrköpings kommun fatta beslut om att skriva under. Även över 23 000 enskilda har nu skrivit under uppropet.

- Att dessa organisationer som tillsammans representerar flera miljoner människor nu står bakom våra krav är en styrka när vi nu fortsätter att envist försöka få regeringen att inse att minst 40 procent minskning till 2020 är den bästa vägen mot de slutmål vi alla är överens om, säger Svante Axelsson.

Klimatuppropet har två enkla krav:
- växthusgasutsläppen i Sverige minskas med minst 40 procent till 2020 från den nivå de hade 1990
- kraftfullt öka stödet till klimatarbete i utvecklingsländer - utöver biståndet

Den 3 december lämnas namnen över till statsminister Fredrik Reinfeldt.

Mer fakta om insamlingen finns på:

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare, 0705-635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00