Skånsk Top Ten-vinnare räddar sköldpaddor med priset

Nu är vinnarna i Top Tentävlingen ”Hur är du energismart i vardagen?” klara. Top Ten är Naturskyddsföreningens sajt som listar de elsnåla produkterna på marknaden. Första pris, en portabel solcellsladdare, vann 23-åriga Anna Brandin från Lund som hade den bästa motiveringen bland över 200 tävlande. Anna ska använda solcellsladdaren när hon åker till Costa Rica för att rädda sköldpaddor i sommar.

- Vi anade en framtida miljökämpe i Anna Brandin och hon kommer få nytta direkt av solcellsladdaren, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

- Jag är jätteglad för solcellsladdaren, jag ska använda den till att ladda kamerabatterierna när jag är på Costa Rica i sommar. Jag har varit iväg tidigare och inventerat lejon så det är skönt att det handlar om lite stillsammare djur den här gången, säger Anna Brandin som kommer att synas på Naturskyddsföreningens blogg i sommar med sköldpaddsrapporter.

Toptensverige.se hjälper konsumenterna att hitta de mest energismarta produkterna inom kategorierna tv, belysning, cirkulationspumpar, frysar och sedan denna vecka även kylskåp. Sajten, som sponsras av försäkringsbolaget WaterCircles, uppdateras hela tiden och utökas regelbundet med nya produktkategorier.

- Det ska vara lätt att välja rätt. Men när det gäller energieffektivitet har politikerna lämnat oss konsumenter i sticket. Top Ten är ett enkelt verktyg för att ta reda på hur man köper den smartaste produkten ur energieffektivitetssynpunkt, säger Svante Axelsson.

För frågor kontakta:

Anna Brandin, vinnare i Top Tentävlingen, +4670-812 84 17,