Hur får vi fart på forskarna - Pressinbjudan från Kungl. Vetenskapsakademien, Vetenskap & Allmänhet och Naturvetarna

Samarbete och rörlighet mellan discipliner och verksamheter är nyckelfaktorer för kreativa forskningsmiljöer. Trots det är många svenska forskare kvar på samma arbetsplats år efter år. Hur vi kan främja mobilitet och samverkan – mellan sektorer, lärosäten och länder – är huvudfrågan för årets Stockholm meeting den 27 september.

Kungl. Vetenskapsakademien, Vetenskap & Allmänhet och Naturvetarna inbjuder media att delta i seminariet som äger rum den 27 september kl. 13:30-17:00.

Huvudtalare är professor Ada Yonath, Nobelpristagare i kemi 2009, verksam på Wiezmann Institute of Science i Israel samt Carl Folke, föreståndare för Beijerinstitutet och ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien. Medverkar gör även Johanna Adami, avdelningschef Vinnova, Christian Broberger, ordförande Sveriges Unga Akademi, Peter Honeth, statssekreterare (FP) och Thomas Strand, forskningspolitiskt ansvarig (S),

Hur mycket Sverige har tappat mark och vad vi gör åt det är temat när Gunnar Öquist, professor och tidigare ständig sekreterare för Kungl. Vetenskapsakademien, presenterar resultat ur den kommande rapporten Fostering breakthrough research – a comparative study.

Färska undersökningar om forskares rörlighet och allmänhetens attityder till forskning kommer också att presenteras av Naturvetarna och Vetenskap & Allmänhet. Undersökningen Jag kan inte men andra borde, visar att 45 procent av universitetsforskarna är kvar på samma lärosäte där de gick sin grundutbildning och att nio av tio ser bristande anställningsmöjligheter som främsta orsak till att de inte byter arbete oftare.

Seminariet äger rum på Summit, Grev Turegatan 30, Stockholm.

I samband med seminariet finns möjlighet för media att intervjua Ada Yonath.

Kontakta Sofie Andersson, Naturvetarna på telefon 08-562 920 23 eller e-post sofie.andersson@naturvetarna.se