Pressinbjudan: Årets geolog tror att IPCC kan ha fel

David Gee, Årets geolog 2008. Foto: Henning Lorenz

Pressinbjudan från Naturvetareförbundet till firandet av Årets geolog 08-11-20

Utmärkelsen "Årets geolog" har 2008 tilldelats professor David Gee. David Gees personliga hängivenhet för geovetenskap i allmänhet och geologi i synnerhet sträcker sig över åtskilliga decennier i stora delar av Europa. Samarbete över gränserna - både mellan länder och inom ämnesområden - finns alltid med i hans arbete. Ett exempel är ett av Europas största geovetenskapliga projekt, EUROPROBE, där David Gee var ordförande från 1998 tills projektet avslutades 2002.
När David Gee pensionerades från befattningen som professor vid Uppsala universitet kunde han ägna mer av sin tid åt viktiga uppdrag inom geovetenskap, bland annat som senior adviser för det internationella polaråret.
I Arktis, där David Gee arbetat mycket, står geologin verkligen i händelsernas centrum. Tektoniken - hur de olika områdenas berggrund kan kopplas till olika kontinentalplattor - där ska slutligen avgöra vem som äger vilka delar av det åtråvärda och oljerika området.

Utmärkelsen Årets geolog är också ett erkännande för David Gees engagemang i frågor som klimatförändringen och världens energitillgångar. David Gee menar att även forskare måste engagera sig i politiken, när det handlar om jordens framtid. David Gee anser dock att FNs klimatpanel, IPCC, är en olycklig sammanblandning av vetenskap och politik, som borde delas upp i en vetenskaplig kommission och en panel av beslutsfattare. Han är skeptisk till koldioxidutsläppens avgörande inverkan på klimatet.

Media inbjuds till  det seminarium, som anordnas för att fira Årets geolog 2008 och ges tillfälle att träffa pristagaren David Gee.
Datum: 20 november.
Tid: Seminarium från kl. 13.00, pristagarens föreläsning 16.00
Plats: Hörsalen på Svergies Geologiska Undersökning i Uppsala.
Detaljerat program

Media är även välkomna till festmiddagen, pris är 100:- för medlemmar i geologsektionen och 200:- för icke medlemmar.

Mer information:
Magnus Hellqvist, Geologsektionen, 070-243 88 19, magnus.hellqvist@geo.uu.se
eller
Marita Teräs, informationschef Naturvetareförbundet, 08-466 24 81, marita.teras@naturvetareforbundet.se

Läs mer om David G Gee

• Vetenskap, teknik

• geologi
  • geovetenskap
  • årets geolog
  • arbetsrätt
  • facklig organisation fackligt samgående inkomstförsäkring kollektivavtal kompetens
  • naturvetenskap