Täby Centrum och Emporia tävlar i NCSC Awards 2014

NCSC Awards är köpcentrumbranschens pris, som delas ut årligen till branschens bästa. Ett av de mest prestigefulla priserna är kategorin för Bästa Svenska Köpcentrum. I år är det två starka kandidater som tävlar om att få äran och ta hem titeln. De nominerade är: Täby Centrum och Emporia.

Finalen och prisutdelningen sker den 16 oktober på Grand Hôtel i Stockholm, då hela branschen kommer att delta. I år är det giganternas kamp om titeln till Bästa Svenska Köpcentrum i NCSC Awards, som delas ut av Nordic Council of Shopping Centers, intresseföreningen för köpcentrumbranschen. Vinnaren av det nationella priset går automatiskt till final i den Nordiska tävlingen som avgörs i april 2015 i Helsingfors.

Täby Centrum invigdes 1968 och var då ett av Europas första inglasade centrum, med förebild från USA, och har sedan starten genomgått en rad stora förändringar. Mellan åren 2011-2014 byggdes det Nya Täby Centrum. Etapp två stod klar hösten 2013, då den södra fasaden invigdes och gav centrumet ytterligare 14 000 kvm med plats för butiker. Ett underjordiskt parkeringsgarage i tre våningar stod också klart förra året. Våren 2014 invigdes den sista delen, norra galleriagången, som öppnade upp den slutliga arean på 78 000 kvm. Kommersiell arkitekt: BDP, arkitekt: DunnettCraven, konceptuell arkitekt/inredningsarkitekt: Saguez & Partners. Ägare är Unibail-Rodamco.

Emporia stod klart hösten 2012 och är Öresundsregionens största köpcentrum, med sin närhet till Malmö och Köpenhamn och goda förbindelser till och från centret. Emporia omfattar en handelsyta större än 120 000 kvm i tre våningsplan med företags- och boende miljöer, 200 butiker, restauranger och caféer, parkeringsplatser och med en av världens största takparker. På Emporia har man tagit ett helhets grepp om hållbarhets- och miljöfrågor. Emporia är det första svenska köpcentrum som får den slutgiltiga miljöcertifieringen Very Good enligt BREEAM. Arkitekt: Wingårdhs arkitekter. Ägare är Steen & Ström.

För att anmäla dig till finalen och gala middagen med NCSC Awards, den 16 oktober på Grand Hôtel Stockholm klicka här.

Tidigare vinnare NCSC Awards Bästa Svenska Köpcentrum:

2013 Erikslund Shopping Center, Västerås

2012/2013 Väla Centrum, Helsingborg

2011/2012 Grand Samarkand, Växjö

2011 H3/Bromma Blocks, Bromma/Stockholm

2010 Ingelsta Shopping, Norrköping

2009 Forum Nacka, Nacka/Stockholm

2008 Kungsmässan, Kungsbacka

2007 Mitticity, Karlstad

NCSC Sweden Awards inkluderar kategorierna:

Bästa Svenska Köpcentrum

Bästa Svenska Hyresgästkoncept