CDON över miljarden och satsar på nya segment

På knappt tio år har skivhandlaren CDON gått från en omsättning på blygsamma 12 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår 1999, till att under 2008 redovisa en omsättning på dryga miljarden. Nu gör sig CDON redo att flytta fram sina positioner inom spel, konsumentelektronik och böcker.

- Det var en och annan som höjde på ögonbrynen och som inte trodde vi skulle klara konkurrensen från de stora internationella aktörerna, säger CDONs VD Mikael Olander som lett företaget sedan 2000.

Men olyckskorparna fick fel och CDON är ett av de företag som överlevt när många andra e-handlare dukat under i början av 2000-talet och har vuxit med i snitt över 60 procent årligen sedan 1999.

- Det var mycket prat om e-handel runt 1999 och Sverige låg i framkant. Många aktörer var för tidigt ute och blev brända och rullade tillbaka sina satsningar. MTG visade långsiktighet, vilket betalade av sig.

Nu är det knappast någon som tvivlar på e-handelns potential. Under 2008 växte e-handeln med 15 procent enligt siffror från Handelns Utredningsinstitut och omsatte 20,4 miljarder kronor enligt institutets beräkningar och handeln med skivor och filmer står för en märkbar del av svenska e-handeln. MTG Internet Retailing, där CDON är störst, men där också bland annat Gymgrossisten och Nelly ingår, ökade sin försäljning med 41 procent under 2008.

Enligt Olander beror framgången för skivförsäljningen på nätet inte enbart på lägre priser utan även på förändring av konsumenternas lyssnarmönster som gynnar e-handlare. Tidigare stod ett begränsat antal artister för en större del av försäljningen. Idag är det tvärtom och fler artister säljer tillsammans fler skivor än megahittarna.

- En fysisk butik med ett mindre upptagningsområde kan helt enkelt inte hålla det utbud som behövs för att du ska nå framgång på marknaden idag. Åtminstone inte om de ska ha rimliga priser.

I dagsläget har CDON över 600 000 fysiska skivor i sitt sortiment men de har också över 3 miljoner låtar som levereras via digitalt format, en marknad som växer snabbt och som Olander tror ska bli allt viktigare för företaget.

- Det råder inget tvivel om att digital nedladdning är framtiden även om vi fortfarande ser att den fysiska skivan är populär. Tyvärr har skivbolagen varit ganska sena att ställa om till digital försäljning men det håller på att ändras.

Men för CDON handlar det numera inte enbart om att sälja skivor eller musikfiler. Idag har sortimentet breddats till att också omfatta spel, konsumentelektronik och böcker. Inte minst satsningen på spel ser ut att gå bra. Under lanseringen av förra årets stora spelsuccé World of Warcraft sålde CDON 12 500 spel - enbart via förhandsbokningar.

- Vi har nått stor framgång på skivmarknaden och nu vill vi dra nytta av vår e-handelskompetens för att bygga andra segment, avslutar Olander.

Fredrik Skärheden
Presschef, MTG Online
e-post: fredrik.skarheden@mtgonline.se
Telefon: 0736-99 27 09

CDON är Nordens ledande e-handlare inom underhållning och startades 1999 och har verksamhet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Företaget ingår i Modern Times Groups onlinedivision MTG Online AB. Modern Times MTG AB har den näst största geografiska spridningen av radio- och TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-kanaler i Tjeckien, Ryssland, Ungern, Slovenien och på Balkan. Viasats kanaler når 100 miljoner människor i 24 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk (CTC Media - NASDAQ: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se