Rekordtillväxt för Cdon.com och MTG Internet Retailing

MTG Internet Retailing (MTG IR) har fortsatt goda tider, trots svag utveckling inom detaljhandeln. MTG IR ökade försäljningen genom sina e-handelsbolag med hela 36 % under 2009.

Under året levererade MTG IR bolagen mer än 12 miljoner varor genom 4 miljoner paket till cirka 2 miljoner kunder. Den totala försäljningsvolymen ökade från 1.286 till 1.746 miljoner kronor – en ökning med 36 procent. Tillväxten sker under lönsamhet och inom alla segment; underhållning, hälsa och mode.

Störst tillväxt levererar underhållningssegmentet där CDON.COM ökade försäljningsvolymen 268 miljoner kronor efter en mycket stark julhandel.

– Det är fantastiskt kul att vi även under 2009 höll en branschledande tillväxt på CDON.COM. Orsaken är enkel, vi fortsätter att förbättra oss på stort som smått och det ger resultat. Våra kunder upptäcker att vi också är en bra butik för böcker och hemelektronik och de lägger fler av sina köp här, säger Mikael Olander, VD på MTG Internet Retailing.

Starkast tillväxt kommer från modesegmentet och Nelly.com som växte 157 % efter framgångsrik lansering av egna märkesvaror, skor och en sortimentsbreddning inom märkesvaror. Idag finns mer än 350 olika varumärken representerade i butiken.

Även hälsosegmentet visar stark tillväxt. Gymgrossisten.com ökar 45 % under helåret genom lyckad expansion in på den norska och finska marknaden samt ökad efterfrågan på egna varumärket Star Nutrition.

– Kunderna har tagit till sig våra nya e-handelssatsningar på ett positivt sätt och det stärker oss i vår fortsatta breddning. Vi ser många brancher där e-handel har potential att ta fart, men där det saknas starka e-handelsaktörer. Vår resa har bara börjat, kommenterar Mikael Olander.

Mikael Olander
VD MTG Internet Retailing
E-post mikael.olander@cdon.com

Om MTG Internet Retailing – Nordens ledande e-handelshus
MTG Internet Retailing är Nordens ledande e-handelshus. Bolaget driver ett flertal e-handelsföretag som underhållningsbutikerna Cdon.com och Bookplus.fi, modebutikerna Nelly.com och LinusLotta.com och hälsa/träningsbutikerna Gymgrossisten.com och Bodystore.com. MTG IR ingår i Modern Times Group AB, noterad på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under MTG A och MTG B.

E-handelsplatserna
CDON.COM, http://www.cdon.com