Nelson Garden startar brand store i Finland och Danmark

Nu lanserar Nelson Garden egen brand store i Finland och Danmark. Satsningen är ett led i det svenska odlingsföretagets långsiktiga mål att nå ännu fler odlare världen över.

– Allt fler är intresserade av odling och det går faktiskt att odla nästan överallt – i trädgården, på balkongen eller på diskbänken. Vi vill göra odling mer tillgängligt och är glada över att nu kunna erbjuda våra produkter direkt till odlare i Finland och Danmark, säger Martin Borgström, vd för Nelson Garden.

Nu lanserar det svenska odlingsföretaget Nelson Garden en egen brand store i Finland och Danmark. Satsningen innebär att odlare i de två länderna för första gången kan handla fröer och andra odlings- och trädgårdsprodukter direkt från Nelson Gardens webbplats. Sedan tidigare säljs företagets produkter via återförsäljare i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt via egen e-handel i Polen och Tyskland.

– Under pandemin har fler fått upp ögonen för hur roligt och givande det är att odla. Människor som odlar kommer närmare naturen, stärker den biologiska mångfalden och bidrar till ett sundare och mer hållbart samhälle, säger Martin Borgström.

Inför e-handelslanseringen har Nelson Garden bytt plattform till Optimizely (tidigare Episerver). Uppgraderingen sker i flera steg. I oktober lanserades nya webbplatser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nu går e-handeln live i Finland och Danmark. Under 2022 kommer även ett nytt ordersystem för återförsäljare att implementeras.

– Det ska vara enkelt och roligt att odla. Med den nya plattformen och e-handeln kommer vi att kunna erbjuda våra odlare ännu bättre och snabbare service, säger Michael Töråsen, global e-handelschef på Nelson Garden.

Intresset för odling ökar stadigt, både i Sverige och övriga Europa. Nelson Garden är i dag marknadsledare på frö till hobbyodlare i Norden och har de senaste fem åren vuxit till dubbla storleken.

För mer information, kontakta gärna:

Martin Borgström, vd och koncernchef Nelson Garden, +46 70-386 02 17, martin.borgstrom@nelsongarden.com

Michael Töråsen, global e-handelschef Nelson Garden, +46 70-203 50 90, michael.torasen@nelsongarden.com

Lovisa Back, pressansvarig Nelson Garden, +46 73-125 12 22,
lovisa.back@nelsongarden.com

Nelson Garden är en av Nordens största leverantörer inom odlingsprodukter och trädgårdstillbehör. Utöver verksamheten i Sverige finns Nelson Garden i Danmark, Finland, Norge, Polen och Tyskland. Företaget grundades i byn Belganet i Småland 1933, då under namnet Bröderna Nilssons Frö. Sedan 2019 är Nelson Garden en del av det norska lantbrukskooperativet Felleskjøpet. Nelson Garden har 130 anställda och omsätter årligen cirka 460 miljoner kronor.

Martin Borgström

vd och koncernchef Nelson Garden