​Säkra sommarens blomning med tagetes

​Säkra sommarens blomning med tagetes

Det är svårt att tänka sig en mer lättodlad sommarblomma än tagetes. Den blommar villigt nästan oavsett var den står.

Under en kall och regnig sommar kan det vara just tagetes som håller ställning bland blommorna i rabatten. Denna ettåriga sommarblomma trivs dock bra även i riktigt soliga lägen. Men varför förvisa din tagetes till det mest utsatta odlingsläget? Låt plantorna frodas i välgödslad jord och se blommorna skina ikapp med solen!

Så gör du

Fröer från tagetes gror lätt och kan sås utomhus när jorden har värmts upp, vilket brukar vara kring mitten av maj i Mellansverige. För tidigare blomning är det dock bra att förså inomhus i början av april. Då kan du kan du få njuta av blomningen från mitten av juni tills frosten kommer.

Inte bara retroorange

En klassiskt knallorange tagetes kan liva upp vilken gråtrist dag som helst. Bland årets frönyheter är det ’Taishan Orange’ som står för färgen. Den stora robusta plantan blommar med lika ståtliga blommor i klaraste orange.

Betydligt mindre i storlek och färg – men precis lika vacker – är ’Alumia Vanilla Cream’. Hos denna sort blommar de ljust krämgula blommorna elegant intill det mörkgröna bladverket.

’Strawberry Blonde’ har också en mjukare färgskala som går från djupt mahognyrött, via rostfärgad, till ljus aprikos – på en och samma blomma. Så den själv och upplev blommornas färgspel!

Årets blomma

Tagetes har utsetts till årets blomma av Fleuroselect, en internationell organisation som provodlar prydnadsväxter. Organisationen utser årligen en blomma och en grönsak som förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Nelson Garden – din odlarvän från Småland

År 1933 såddes det första fröet till det som idag är Nelson Garden. Förutom fröer omfattar sortimentet även lök, förodlingsprodukter, hydroponik, växtvård, fågelmat, gräs och det mesta som hör odling till. Nelson Garden erbjuder kunskap och produkter som gör att fler kan odla mer – året runt, ute som inne.

Nelson Garden
Lokgatan 11