Splay One tar nytag med Guldtuben som återkommer 2020

Sveriges största Youtube-gala, Guldtuben, pausar under 2019 och tar sikte på en ny gala 2020.

Guldtuben startades år 2014 av Youtube-nätverket Splay och har sedan dess varit ett årligt event för talanger verksamma på sociala medier. Guldtuben har varit ett välkänt och uppskattat event i branschen och har nått enorma framgångar i form av visningar och besökare. Förutom att vara ett tillfälle att lyfta fram och hylla otroligt duktiga kreatörer så har Guldtuben varit en viktig del i att sätta influencer marketing på kartan i Sverige.

Sedan starten 2014 har Guldtuben vuxit från att vara en mindre branschfest till att 2018 vara en direktsänd TV-gala från Annexet i Stockholm. Då galan vuxit till ett stort nationellt event har Splay One nu valt att pausa Guldtuben 2019 för att arbeta fram en ny organisation med flera partners som kan ta eventet till en ny nivå.

“Guldtuben har från start varit ett projekt byggt på passion med syftet att hylla det community av digitala talanger och kreatörer som inte har fått det utrymme de förtjänar i traditionella media. Det har inte funnits en ekonomisk vinning i projektet utan framför allt Splay One, och partners till oss, har stått för de investeringar som krävs för att genomföra galan. Nu har Guldtuben vuxit till ett stort nationellt event som samlar hela branschen, och med den utvecklingen så behöver vi ta ett omtag i hur vi organiserar galan för att genomföra den med högsta möjliga kvalitet. Det känns såklart lite trist att behöva stå över årets gala, men vi siktar på att komma tillbaka starkare än någonsin nästa år.”, säger Anna Hammerlid, VD på Splay One.

Vid frågor kontakta:

Anna Hammerlid
VD Splay One Sverige
Tel: 0736-709158
anna.hammerlid@splayone.com

About Nordic Entertainment Group:

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) is the Nordic region’s leading entertainment provider. We entertain millions of people every day with our streaming services, TV channels and radio stations, and our production companies create content that is experienced around the world. We make life more entertaining by telling stories, touching lives and expanding worlds – from live sports, movies and series to music and original shows. Headquartered in Stockholm, NENT Group is listed on Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ and ‘NENT B’).

Our studio business, NENT Studios, is behind acclaimed works in multiple genres ranging from factual, documentary and reality to game shows, lifestyle and drama. A total of 32 different companies in 17 countries make up the studios division. The local presence means that we work with some of the most talented and creative people in each of our markets. This content is then available on our own channels and platforms, and also sold to other entertainment providers in over 240 territories worldwide.