Emil Eifrém, VD, Neo4j

Neo4j förstärker samarbetet med journalistnätverket ICIJ

Sponsrar forskartjänst för att utveckla datajournalistik

18 maj 2022Neo4j, världens ledande plattform för grafdata, fortsätter sitt samarbete med the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), ett nätverk av undersökande journalister som står bakom en rad uppmärksammade avslöjanden om gränsöverskridande ekonomisk brottslighet, inklusive Panama Papers och nu senast Pandora Papers.

Sedan 2017 samarbetar Neo4j med ICIJ om en forskartjänst, Connected Data Fellowship, där en journalist får möjlighet att arbeta hos ICIJ under ett år. Tjänsten är tänkt för en oberoende dataanalytiker som vill arbeta med ICIJ för att finna sammanhang i komplexa datamängder och bidra till ökad transparens.

Neo4j:s vd Emil Eifrém berättar vad Connected Data Fellowship betyder för företaget:
– Undersökande journalistik handlar mycket om att hitta indirekta samband, något som ICIJ insåg väldigt tidigt. Genom att samla mängder med komplex och ostrukturerad data i en grafdatabas blev det möjligt för deras team att skapa överblick och upptäcka mönster, även när det handlade om terabyte.

– Det blev en riktig ögonöppnare när vi för första gången kunde se hur undersökande journalister med grafdatabaser som verktyg lyckades skapa nyheter som fick genomslag över hela världen. Den erfarenheten inspirerade Neo4j till att bekosta forskartjänsten för att stödja framtidens grävande datajournalistik, säger Emil Eifrém.

ICIJ har just påbörjat sitt sökande efter nästa gästmedarbetare, 2022 Connected Data Fellow. Arbetsbeskrivningen och möjlighet att ansöka finns här. Alla kvalificerade sökande välkomnas. Möjliga arbetsplatser är Madrid, Paris eller Washington.

Pierre Romera, teknisk chef på ICIJ, har ansvar för organisationens IT och säkerhet och att reportrarna i det globala nätverket har alla verktyg som de behöver för att lyckas:

– ICIJ tog fram den största samlingen av dokument som någonsin funnits i en nyhetsorganisation – över 60 miljoner filer av varierande format uppdelade på en rad olika, ofta sammanlänkade, databaser. Samtidigt som vi arbetar med helt nya granskningar så fortsätter vi att gräva djupare i den data vi redan har för att hitta fler avslöjanden där. Det arbetet kan vi påskynda genom att bli ännu bättre på dataanalys med hjälp av grafdata, säger Pierre Romera och fortsätter:

– ICIJ ligger i täten när det gäller innovativa journalistiska metoder. Vi är oberoende och helt fokuserade på att skapa berättelser som kan förändra världen till det bättre. Vi uppskattar att bidraget från Neo4j gör det möjligt att fortsätta driva vårt arbete mot nya mål.

Forskartjänsten finansieras av Neo4j på ideell basis. ICIJ hanterar ansökningarna och har hela ansvaret för arbetsuppgifter och ledning.

Neo4j stöttar sedan länge undersökande journalistik och har bland annat bidragit till fyra av de fem viktigaste granskningarna under det senaste decenniet: Swiss Leaks (2015), Panama Papers (2016), Paradise Papers (2017), och senast Pandora Papers (2021).

Mer information om @ICIJorg 2022 Connected Data Fellowship finns på: https://www.icij.org/about/work-with-us/